Zapowiedzi

STUDIO teatrgaleria w Warszawie startuje z wirtualnymi pracowniami artystów

STUDIO teatrgaleria zaprasza 5-6 lutego 2021 roku na dwudniowe wydarzenie online „Przedłużanie teatru / Extending the theatre”. Program złożony z rozmów, pokazów prac artystów i wydarzeń na żywo inauguruje start specjalnie utworzonej strony internetowej projektu – openstudios.pl.

W 2021 roku STUDIO teatrgaleria kontynuuje program OPEN STUDIOS – wirtualne pracownie zainicjowany przez Natalię Korczakowską i Annę Lewanowicz wiosną minionego roku.Projekt dedykowany artystom powstał z potrzeby i tęsknoty za spotkaniem, inspiracją i możliwością pobudzenia myśli oraz emocji, tak charakterystycznych dla medium teatru. W 2020 r. wirtualne pracownie otworzyli m.in. Rabih Mroué, Daniel Wetzel/Rimini Protokoll, Toshiki Okada, Medea Electroniqué, Wojtek Ziemilski, Łukasz Twarkowski, Gosia Wdowik. Wspólnie z interdyscyplinarnym centrum kultury Onassis Stegi w Atenach STUDIO teatgaleria rozwija platformę w międzynarodowym kontekście. Projekt Open Studios rozwijany jest przez zespół, do którego należą: Anna Lewanowicz, Natalia Korczakowska, Agata Balcerzak, Szymon Adamczak i Christina Liata.

OPEN STUDIOS to przestrzeń dla eksperymentu i niezobowiązującego poszukiwania (nieznanych jeszcze) form teatru bliskiej przyszłości. Proponujemy refleksję nad tym, jak możemy razem tworzyć, rozwijać się i spotykać się poprzez sieci, platformy i technologie. Wspólnie kreujemy tymczasową społeczność, opartą na wymianie doświadczeń i wiedzy, poznając zarazem szeroką paletę estetyk, narzędzi i praktyk, proponowanych przez artystów z Polski i ze świata – podkreśla Anna Lewanowicz.

Dwudniowy program online „Przedłużenie teatru / Extending the theatre” w dniach 5-6 lutego 2021 r. zainauguruje odsłonę wirtualnych pracowni w bieżącym roku na openstudios.pl. W piątkowej (5 lutego o godz. 19:00, piątek) rozmowie z Konstantiną Georgelou, teoretyczką sztuk performatywnych, Edit Kaldor i Wojtek Ziemilski opowiedzą o tworzeniu projektów teatralnych w oparciu o technologie i urządzenia komunikacyjne. Tegosamego dnia od godz. 17:00 zaprasza Wojtek Ziemilski na „Uwolnić rzeczywistość. Laboratorium Spektaklu Dokumentalnego Online”. Na stronie projektu również będzie dostępna dokumentacja pracowni Edit Kaldor „Duch w maszynie. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka”. W sobotę STUDIO zaprasza na rozmowę „Artist talk: Rola wyobraźni w wyizolowanym świecie” o praktykach artystycznych interesujących artystów teatru i sztuk performatywnych z Azji Wschodniej (6 lutego o godz. 13:00, sobota). Gośćmi Marii Rößler będą Toshiki Okada (Japonia), Baboo Liao (Tajwan) i Jisun Kim (Korea Południowa). Z Gosią Wdowik o godz. 16:00 zajrzymy do jej pracowni, która przybliży nam swój kilkutygodniowy proces twórczy i zaprezentuje narzędzia z jakimi pracuje w projekcie „Tam gdzie, Ciebie nie ma”. Do współpracy zaproszono również Chrisa Kallmyera, który związany jest z California Institute of the Arts i współpracował z Fundacją Pulitzera, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco czy Filharmonii w Los Angeles. Całodzienna prezentacja pracy wideo artysty dźwiękowego i performera mieszkającego w Los Angeles jest wynikiem trwającej od 2017 r. współpracy STUDIO z CalArts – jednej z najważniejszych amerykańskich interdyscyplinarnych uczelni artystycznych. Większość wydarzeń odbędzie się w języku angielskim. Wszystkie wydarzenia są dostępne bezpłatnie, bez rejestracji.

Pierwszą wirtualną pracownię OPEN STUDIOS w 2021 roku poprowadzi Lola Arias. Pochodząca z Argentyny reżyserka, pisarka i autorka teatru dokumentalnego jest znana m.in z takich spektakli jak „Pole minowe” i „Melancholia i manifestacje”. Artystka wykorzystuje formułę wykładu performatywnego i opiera ją na osobistych materiałach. Spotkania rozpoczną się 15 lutego 2021. Na osoby zainteresowane nieodpłatnym udziałem organizatorzy czekają do 7 lutego, ilość miejsca ograniczona.

Kolejną twórczynią w ramach OPEN STUDIOS będzie Lotte van der Berg i jej zespół Third Space z Amsterdamu. Znana jest polskiej widowni jako kuratorka Idiomu: „Paradoks widza” Festiwalu Malta w Poznaniu w 2016, gdzie prezentowała swoje prace w naszym kraju po raz pierwszy.

Partner medialny: Didaskalia

Do zobaczenia na openstudios.pl.

STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego teatru Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka; od 2019 roku na stanowisku zastępcy dyrektora naczelnego wspiera je teatrolog i kurator Tomasz Plata. W sezonie 2020/2021 odbyły się trzy premiery: „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (15 sierpnia 2020 r.), „Monstera” w reżyserii Marty Ziółek (9 października 2020 r.), „Koniec z Eddym” w reżyserii Anny Smolar (24 października 2020 r.). Na wiosnę 2021 planowana jest premiera spektaklu w reżyserii Natalii Korczakowskiej na podstawie prozy Jamesa G. Ballarda. Materiały archiwalne teatru STUDIO są dostępne na platformie vod.teatrstudio.pl.

PROGRAM
5-6 LUTEGO 2021 | PRZEDŁUŻANIE TEATRU / EXTENDING THE THEATRE
Piątek, 5 lutego 2021
cały dzień | Pracownia Edit Kaldor | dokumentacja wideo | ENG
„Duch w maszynie. Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka”

W wirtualnej pracowni Edit Kaldor wraz z grupą innych artystów badała niejasny obszar zależności między ludźmi a urządzeniami mobilnymi. Punktem wyjścia było przekonanie o prawdziwości obserwacji Marshalla McLuhana dotyczących urządzeń mobilnych, które stanowią nasze przedłużenie, mając szczególnie na uwadze sposób, w jaki odnosimy się do naszych telefonów komórkowych, które w dużej mierze stały się częścią naszej tożsamości. Artyści zgłębiali, odkrywali i kwestionowali własne intymne relacje z nimi. Otwarciu pracowni towarzyszy materiał wideo dokumentujący wspólne poszukiwania i eksperymenty.

17:00 – 18.45 | Pracownia Wojtka Ziemilskiego | prezentacje artystów | ENG
„Uwolnić rzeczywistość. Laboratorium Spektaklu Dokumentalnego Online”

Pracownia Wojtka Ziemilskiego porusza problematykę pracy z tekstem i obecnością w projektach realizowanych w sieci. Artystom biorącym udział w sesjach laboratoryjnych zaproponował namysł nad formami spektaklu internetowego, wychodząc od dokumentalnego materiału zaproponowanego przez uczestników. Przez kilka tygodni grupa eksplorowała różne możliwości tworzenia z wykorzystaniem platform, aplikacji i prostych narzędzi cyfrowych, zastanawiając się nad tym jak tekst jest przetwarzany, odbierany i performowany. Podczas wydarzenia, które odbędzie się na platformie Zoom, zostaną zaprezentowane różnorodne propozycje artystyczne uczestników, wypracowane podczas kilkunastu sesji.

19.00 – 20.15 | Artist talk: Teatr i jego przedłużenia | ENG
Goście: Edit Kaldor (Niderlandy/Węgry), Wojtek Ziemilski (Polska)
Prowadzenie: Konstantina Georgelou (Grecja/Niderlandy)

W rozmowie z Konstantiną Georgelou, teoretyczką sztuk performatywnych, Edit Kaldor i Wojtek Ziemilski opowiedzą o tworzeniu projektów teatralnych w oparciu o technologie i urządzenia komunikacyjne. Spotkanie poświęcone będzie refleksji nad możliwościami, jakie oferuje zdalna praca w sieci, mając na uwadze również takie zagadnienia, jak polityki uczestnictwa, modele odbioru i strategie brania udziału online. Punktem wyjścia staną się dotychczasowe projekty i przedsięwzięcia badawcze zaproszonych artystów, w tym doświadczenia i wnioski z autorskich, wirtualnych pracowni prowadzonych przez nich w ramach Open Studios.

Sobota, 6 lutego 2021
cały dzień | Pracownia Chrisa Kallmyera | pokaz pracy wideo |ENG

Prezentacja pracy wideo Chris Kallmyera, artysty dźwiękowego i performera mieszkającego w Los Angeles, związanego z California Institute of the Arts. Jego praktyka charakteryzuje się partycypacyjnym podejściem do tworzenia muzyki i do prezentacji jej z uwzględnieniem kontekstu danego miejsca. Interesuje go poszerzanie odbioru o inne zmysły, takie jak dotyk czy smak. Prace dźwiękowe, eseje i interdyscyplinarne projekty artysty gościły m.in. w Pulitzer Arts Foundation, San Francisco Museum of Modern, The Walker Art Center, filharmonii w Los Angeles. Kallmyer jest również autorem muzyki do spektaklu “Metafizyka Dwugłowego Cielęcia” w reżyserii Natalii Korczakowskiej. Praca powstała w trwającej od 2017 r. współpracy STUDIO z CalArts (California Institute of the Arts) z Los Angeles – jednej z najważniejszych amerykańskich interdyscyplinarnych uczelni artystycznych.

13:00 – 14.30 | Artist talk: Rola wyobraźni w wyizolowanym świecie | ENG
Goście: Toshiki Okada (Japonia), Baboo Liao (Tajwan), Jisun Kim (Korea Południowa)
Moderacja: Maria Rößler (Niemcy)

Podczas tej rozmowy spotkamy ze sobą praktyki artystyczne interesujących artystów teatru i sztuk performatywnych z Azji Wschodniej. Łączy ich zainteresowanie nowymi środkami wyrazu poprzez pomysłowe i krytyczne korzystanie z możliwości oferowanych przez nowe technologie. Podczas rozmowy zapoznamy się z ich projektami rozwijanymi podczas pandemii, strategiom pracy z nowymi mediami oraz ich percepcją i doświadczeniami w tworzeniu teatru w Europie i w Azji Wschodniej. Punktem wyjściowym dla rozmowy będzie wyobraźnia, jej ograniczenia i sama potrzeba tworzenia scenicznych światów, w zarówno fizycznych, jak i cyfrowych przestrzeniach.

16:00-17:00 Pracownia Małgorzaty Wdowik | dokumentacja i wydarzenie na żywo | PL
„Tam gdzie ciebie nie ma”
koncept: Gosia Wdowik
dramaturgia: Olga Drygas
wideo: Michał Stajniak
uczestnicy: Olga Stawna, Filip Kasprzewski

Do projektu „Tam, gdzie ciebie nie ma” autorzy i autorki projektu zaprosili dwójkę osób, które za sobą tęsknią. W ramach pracowni zorganizowane zostało spotkanie – udostępniono im technologię pozwalającą wypożyczyć ciało, które wypełni fizyczny brak drugiej osoby i w jej imieniu będzie uczestniczyć w tym spotkaniu. Wspólnie zastanawiamy się nad doświadczeniami braku i obecności, nad teorią i praktyką tęsknoty, nad emocjami w czasach zapożyczonej obecności. Podczas wydarzenia zajrzymy do pracowni Małgorzaty Wdowik, która przybliży nam swój kilkutygodniowy proces twórczy i zaprezentuje narzędzia z jakimi pracuje w projekcie.

Biogramy:

Dr Konstantina Georgelou – teoretyczka sztuk performatywnych, badaczka i dramaturżka. Wykłada na wydziale mediów i kultury na Utrecht University. Jest tutorką programów magisterskich dla artystów – DAS Choreography i DAS Theatre w Amsterdamie. Jej zainteresowania badawcze dotyczą praktycznych aspektów dramaturgii, (nowego) materializmu oraz uwspólnionego działania. Publikowała artykuły m.in. Performance Research Journal, Performance Paradigm, Maska, Routledge. Współautorka książki The Practice of Dramaturgy: Working on Actions in Performance (Valiz, 2017).

Edit Kaldor – twórczyni teatralna i pisarka, uznawana na świecie za wyjątkowy głos we współczesnym teatrze. Jej twórczość charakteryzuje się specyficznym połączeniem konceptualnego, świadomego formy podejścia do teatru z tonem osobistym i wymiarem społecznym. W swojej pracy często wykorzystuje media cyfrowe i interfejsy, skupiając się na metaforycznych i teatralnych możliwościach codziennego korzystania z technologii. W ostatnich latach prowadziła zajęcia, wykłady i kursy mistrzowskie w szkołach artystycznych w Holandii, Belgii, Norwegii, Niemczech i Danii. Ponadto prowadzi w Norweskiej Akademii Teatralnej wieloletni artystyczny projekt badawczy dotyczącym nowych praktyk estetycznych i społecznych we współczesnych przedstawieniach. Obecnie pracuje nad nowym projektem, w którym zajmuje się poszerzaniem rzeczywistości za pomocą telefonu komórkowego i ukrytych elementów performatywnych w przestrzeni publicznej.

Chris Kallmyer – artysta z Los Angeles, którego twórczość koncentruje się na dźwięku i przestrzeni. Jego niekonwencjonalne prace muzyczne wykorzystują przedmioty codziennego użytku i inne zmysły, takie jak smak i dotyk, aby prowokować obserwatora do refleksji wobec otaczającego go środowiska. Kallmyer kładzie nacisk na tradycyjną relację publiczność – performer, a jego prace często ulokowane są w nietradycyjnych przestrzeniach dla performansu, takich jak szafy, igloo, muzea czy szczyty górskie. Prace Kallmyera zamawiane były przez San Francisco Museum of Modern Art, Walker Art Center, Pulitzer Arts Foundation, San Francisco Symphony, Los Angeles Philharmonic, STUDIO Theatregalerię w Warszawie. Stworzył interdyscyplinarne projekty we współpracy z takimi muzykami jak Mark Mothersbaugh, Moses Sumney oraz Justina Vernona i w ramach Eaux Claires Festival Aarona Dessnera. Kallmyer ukończył studia magisterskie w California Institute of the Arts w 2009 r. pod kierunkiem Wadady Leo Smith, Wolfganga von Schweinitza, Aashisha Khana i Sary Roberts. W latach 2009-2018 Kallmyer blisko współpracował z organizacją storefront/collective Machine Project, tworząc ponad 100 projektów z jej założycielem Markiem Allenem w takich instytucjach jak LACMA, Hammer Museum, Walker, Tang Teaching Museum i Berkeley Art Museum.

Jinsun Kim – czy możemy na nowo przemyśleć systemy, w których funkcjonujemy? To pytanie towarzyszy pracom koreańskiej artystki. Jinsun Kim brała udział w prestiżowej rezydencji Rijksakademie w Amsterdamie i obecnie pracuje w Seulu. Jej wystawy i performanse, między innymi „Deep Present” i „The House of Sorrow” w krytyczny i poetycki sposób wykorzystują modele gier komputerowych, sztuczną inteligencję i silniki graficzne, aby pytać o naturę naszej rzeczywistości i stojącą za nią polityki. Realizacje artystki prezentowano na Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, Wiener Festwochen oraz Münchner Kammerspiele.

Baboo Liao – autor ponad trzydziestu przedstawień i projektów teatralnych, swobodnie łączący sztuki wizualne, choreografię, nowe media i współczesny dramat. Jego prace prezentowano m.in w Nowym Jorku, Seulu, Kopenhadze, Awinionie i Paryżu. Otrzymał prestiżowe nagrody, w tym Taishin Arts Award i Asian Cultural Council Fellowship Award. Do jego najnowszych projektów należą: instalacja „Corona Villa”, immersyjne słuchowisko „Chroma: A Derek Jarman Project” i „Am Königsweg” na podstawie Elfriede Jelinek.

Toshiki Okada – nowator w zakresie formy i kluczowa postać współczesnego teatru japońskiego, jak też jeden z najbardziej docenianych współcześnie twórców teatralnych na świecie. Słynie ze stosowania hiper-potocznej japońszczyzny i unikalnej choreografii. Zespół chelfitsch zadebiutował za granicą w 2007 roku sztuką „Five Days in March” i od tego czasu zaprezentował swoje spektakle w ponad 70 miastach na całym świecie.

Maria Rößler to niezależna dramaturżka mieszkająca w Berlinie. Od ponad dziesięciu lat działa w polu eksperymentalnych sztuk performatywnych oraz współpracuje z szeregiem instytucji, festiwali i miejsc (Vooruit w Ghent, HAU Hebbel Am Ufer w Berlinie, „Foreign Affairs” w Berliner Festspiele). Stale współpracuje z artystami i kolektywami, takimi jak Nuray Demir, Samara Hersch, Zwoisy Mears-Clarke, the rubberbodies collective, Abhishek Thapar. Od 2017 roku Rößler jest członkinią rady programowej festiwalu Zürcher Theater Spektakel.

Gosia Wdowik – studiowała reżyserię teatralną na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz jest absolwentką wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Odbyła roczne stypendium naukowe w Theater Institute w Giessen, na wydziale Choreography and Performance. Reprezentowała Polskę na Prague Quartiennale’15 z projektem “The Boundaries of Landscape”, projekt został nominowany do nagrody Promising Student Talent. Kolejna odsłona tego projektu “If you lived here” została wyprodukowana i zaprezentowana w Mousonturm we Frankfurcie. Wraz z kolektywem K.A.U zrealizowała projekt “Transit Monumental” w ramach festiwalu SpielArt. Ich wspólny projekt “Fiasko” został nagrodzony niemieckim stypendium Doppelpass a jego finał miał miejsce w marcu 2018 w Staatstheater w Darmstadt. W TR Warszawa zrealizowała spektakl “Piłkarze” , który dostał główną nagrodę na Festiwalu Młodej Reżyserii w Krakowie a także spektakl “Strach”(premiera kwiecień 2018). W sezonie 2016/2017 wyreżyserowała spektakl “Dziewczynki” w Teatrze Studio. A w sezonie 2018/2019 zrealizowała spektakl “Gniew” drugą część trylogii dotyczącej reprezentacji emocji w teatrze.

Wojtek Ziemilski – reżyser teatralny, artysta wizualny. Pracuje na pograniczu sztuk, czerpiąc z różnorodności sztuk performatywnych. Jego prace były prezentowane podczas takich wydarzeń jak Ruhrtriennale, Praskie Quadriennale czy Zürich Theater Spektakel oraz są obecne w repertuarach teatrów w Polsce. Ziemilski rozszerza ideę spektaklu dokumentalnego. Jego prace często kwestionują status widza i możliwość działania. Korzystając z takich narzędzi jak Devising, Real Time Composition oraz odniesienia do świata sztuk wizualnych i rozmaitych mediów, tworzy światy łączące doświadczenie estetyczne z poszukiwaniem intelektualnym. W swoich ostatnich pracach, m.in. w „Enter the Fullscreen” w Nowym Teatrze, Ziemilski eksploruje możliwość tworzenia spektakli w sieci.

Komentarze
Udostepnij