Subiektywne podsumowanie teatralnego sezonu 2022/2023 w opracowaniu Wiesława Kowalskiego.
Najlepsze przedstawienie
1989 Marcina Napiórkowskiego, Katarzyny Szyngiery i Mirosława Wlekłego, reż. Katarzyna Szyngiera, T. im. J. Słowackiego w Krakowie/Gdański T. Szekspirowski; Niewolnica Isaura, reż. Martyna Majewska, T. Dramatyczny w Wałbrzychu; Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję, reż. Mateusz Pakuła, T. Łaźnia Nowa w Krakowie/T. im. S. Żeromskiego w Kielcach; Piękna Zośka Justyny Bilik i Marcina Wierzchowskiego, reż. Marcin Wierzchowski, T. Wybrzeże w Gdańsku; Mój rok relaksu i odpoczynku Ottessy Moshfegh, reż. Katarzyna Minkowska, T. Dramatyczny w Warszawie; Dolce vita Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego, reż. Marcin Hycnar, T. Współczesny w Warszawie; Dekalog na podstawie Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza, reż. Wojciech Faruga, Teatr Narodowy w Warszawie; Wzrusz moje serce Hanocha Levina, reż. Artur Tyszkiewicz, T. Ateneum w Warszawie; Wyspa Jadłonomia na podstawie książki „Jadłonomia” Marty Dymek, reż. Maciej Podstawny, STUDIO teatrgaleria w Warszawie
Najlepszy teatr
Teatr Słowackiego w Krakowie
Najlepsze wystawienia nowych polskich sztuk
Zanurzenie Michaela Rubenfelda i Marcina Wierzchowskiego, reż. Marcin Wierzchowski, T. Śląski w Katowicach; Czyli jesteś już wolna… – i inne small talki nad trumną Mateusza Lewandowskiego, Bartłomieja Magdziarza, Karoliny Norkiewicz, Michała Sufina, Klub Komediowy w Warszawie; Mała Piętnastka – legendy pomorskie Tomasza Mana, reż. Tomasz Man, Nowy T. im. Witkacego w Słupsku; Moja żona odeszła z naszą terapeutką Michała Sufina, reż. Michał Sufin, Klub Komediowy w Warszawie; Ciotka Wieża Elżbiety Chowaniec, reż. Judyta Berłowska, Kieleckie Centrum Kultury; Grupa krwi Anny Wakulik, reż. Maciej Gorczyński, Nowy T. w Słupsku; Koło sprawy bożej Konrada Hetela, reż. Radek Stępień, T. Wybrzeże w Gdańsku; Zakazane dzieci – opowieść korczakowska Artura Pałygi, reż. Anna Augustynowicz, T. Lalek Banialuka w Bielsku-Białej
Najlepsze wystawienia sztuk obcojęzycznych
Emma Mikity Iłinczyka, reż.Mikita Iłinczyk, Dzielnica Śródmieście Warszawa; Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu Leny Laguszonkowej, reż. Aleksandra Popławska, TR Warszawa; Wzrusz moje serce Hanocha Levina, reż. Artur Tyszkiewicz, T. Ateneum w Warszawie.
Najlepsza reżyseria
Katarzyna Szyngiera 1989, T. im. J. Słowackiego w Krakowie/Gdański T. Szekspirowski; Katarzyna Minkowka, Mój rok relaksu i odpoczynku, T. Dramatyczny w Warszawie; Wojciech Faruga, Dekalog, T. Narodowy w Warszawie; Marcin Wierzchowski, Piękna Zośka, T. Wybrzeże w Gdańsku; Tomasz Man, Mała piętnastka – legendy pomorskie, Nowy T. im. Witkacego w Słupsku; Anna Augustynowicz, Zakazane dzieci – opowieść korczakowska Artura Pałygi, T. Lalek Banialuka w Bielsku-Białej
Najlepsza rola kobieca
Agnieszka Przepiórska, W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej Piotra Rowickiego, reż. Anna Gryszkówna, Dom Spotkań z Historią w Warszawie; Violetta Smolińska, Zanurzenie Michaela Rubenfelda i Marcina Wierzchowskiego, reż. Marcin Wierzchowski, T. Śląski w Katowicach; Wiktoria Czubaszek, Szekspir Fight Show Arena, reż. Jakub Kasprzak i zespół, T. Układ Formalny we Wrocławiu; Magdalena Osińska, Karolina Kazoń, 1989 Marcina Napiórkowskiego, Katarzyny Szyngiery i Mirosława Wlekłego, reż. Katarzyna Szyngiera, T. im. J. Słowackiego w Krakowie/Gdański T. Szekspirowski; Karolina Kowalska, Piękna Zośka Justyny Bilik i Marcina Wierzchowskiego w reż. Marcina Wierzchowskiego, T. Wybrzeże w Gdańsku; Izabella Dudziak, Mój rok relaksu i odpoczynku Ottessy Moshfegh, reż. Katarzyna Minkowska, T. Dramatyczny w Warszawie; Monika Pikuła, Moja żona odeszła z naszą terapeutką, reż. Michał Sufin, Klub Komediowy w Warszawie; Angelika Cegielska, Niewolnica Isaura, reż. Martyna Majewska, T. Dramatyczny w Wałbrzychu; Ewelina Pankowska, Przemiana, reż. Grzegorz Jaremko, Nowy T. w Warszawie
Najlepsza rola męska
Piotr Biedroń, Piękna Zośka, reż. Marcin Wierzchowski, T. Wybrzeże w Gdańsku; Robert Ciszewski, Koło sprawy bożej, reż. Radek Stępień, T. Wybrzeże w Gdańsku; Ireneusz Mosio, Niewolnica Isaura, reż. Martyna Majewska, T. Dramatyczny w Wałbrzychu; Mikołaj Chroboczek, Sonata Belzebuba Witkacego, reż. Radek Stępień, T. Jaracza w Łodzi; Jan Jurkowski, Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję, reż. Mateusz Pakuła, T. Łaźnia Nowa w Krakowie/T. im. S. Żeromskiego w Kielcach; Łukasz Simlat, Grzegorz Damięcki Wzrusz moje serce Hanocha Levina, reż. Artur Tyszkiewicz, T. Ateneum w Warszawie; Filip Kowalczyk, Dolce vita Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego, reż. Marcin Hycnar, T. Współczesny w Warszawie; Mateusz Bieryt, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański Teatr Szekspirowski
Najlepsza rola drugoplanowa
Paweł Brzeszcz, Gabriela Muskała, Dekalog, reż. Wojciech Faruga, T. Narodowy w Warszawie; Marcin Bubółka, Szymon Roszak, Dolce Vita, reż. Marcin Hycnar, T. Współczesny w Warszawie; Joanna Jeżewska, Dolce Vita, reż. Marcin Hycnar, T. Współczesny w Warszawie; Wojciech Dolatowski, Antoni Sztaba, Dominika Feiglewicz, Małgorzata Majerska, Julia Latosińska, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański Teatr Szekspirowski
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia/scenariusz
Tomasz Walesiak, Katarzyna Minkowka, Mój rok relaksu i odpoczynku, reż. Katarzyna Minkowska, T. Dramatyczny w Warszawie; Mateusz Pakuła, Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję, reż. Mateusz Pakuła, T. Łaźnia Nowa w Krakowie/T. im. S. Żeromskiego w Kielcach; Maciej Bogdański, Piękna Zośka, reż. Marcin Wierzchowski, T. Wybrzeże w Gdańsku; Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański Teatr Szekspirowski; Agnieszka Wolny-Hamkało, Martyna Majewska, Niewolnica Isaura, reż. Martyna Majewska, T. Dramatyczny w Wałbrzychu; Beniamin M. Bukowski, Amadeusz Nosal, Baśń o wężowym sercu wg powieści Radka Raka, reż. Beniamin M. Bukowski, Narodowy Stary T. w Krakowie; Jan Czapliński, Wyspa Jadłonomia, reż. Maciej Podstawny, Studio Teatrgaleria w Warszawie
Najlepsza scenografia
Marek Zákostelecki, Ja goryl, Ty człowiek Elżbiety Chowaniec, reż. Marek Zákostelecki, Opolski T. Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu; Boris Kudlička, Peter Grimes Benjamina Brittena, reż. Mariusz Treliński, T. Wielki – Opera Narodowa w Warszawie; Marcin Zawicki, Zmień się! Agnieszki Kochanowskiej, reż. Edyta Janusz-Ehrlich, T. Miniatura w Gdańsku; Mirek Kaczmarek, Kronika wypadków miłosnych, reż. Jarosław Tumidajski, T. Wybrzeże w Gdańsku, 966 czyli zmierzch bogów, reż. Marcin Liber, T. Fredry w Gnieźnie; Joanna Jaśko-Sroka, Pradawne drzewo, reż.Honorata Mierzejewska-Mikosza, T. Maska w Rzeszowie; Katarzyna Borkowska, Empuzjon wg Olgi Tokarczuk, reż. Robert Talarczyk, T. Śląski w Katowicach/ STUDIO teatrgalerii w Warszawie/Instytut im. Grotowskiego we Wrocławiu; Aleksandra Żurawska, Baśń o wężowym sercu wg powieści Radka Raka, reż. Beniamin M. Bukowski, Narodowy Stary T. w Krakowie
Najlepsza choreografia
Agnieszka Brańska, Grease, reż. Antoniusz Dietzius, T. Muzyczny Proscenium w Warszawie, Sprzedawcy marzeń, reż. Anna Sroka-Hryń, T. Muzyczny Roma, We Will Rock You Bena Eltona, reż. Wojciech Kępczyński, T. Muzyczny Roma; Krystyna Lama Szydłowska, Mój rok relaksu i odpoczynku, reż. Katarzyna Minkowska, T. Dramatyczny w Warszawie; Barbara Olech, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański T. Szekspirowski; Zofia Grażyńska, Olimp, reż. Wojciech Kościelniak, T. Collegium Nobilium w Warszawie; Krystyna Lama Szydłowska, Mój rok relaksu i odpoczynku, reż. Katarzyna Minkowska, T. Dramatyczny w Warszawie
Najlepsza muzyka
Andrzej Mikosz-Webber, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański T. Szekspirowski; Piotr Dziubek, Olimp, reż. Wojciech Kościelniak, T. Collegium Nobilium w Warszawie; Marta Zalewska, Piękna Zośka, reż. Marcin Wierzchowski, T. Wybrzeże w Gdańsku
Najlepsze kostiumy
Mirek Kaczmarek, 966 czyli zmierzch bogów, reż. Marcin Liber, T. Fredry w Gnieźnie; Magda Mucha, Piękna Zośka, reż. Marcin Wierzchowski, T. Wybrzeże w Gdańsku; Marek Adamski, Peter Grimes, reż. Mariusz Treliński, T. Wielki – Opera Narodowa w Warszawie; Arek Ślesiński, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański Teatr Szekspirowski
Najlepsza reżyseria światła
Katarzyna Łuszczyk, Kronika wypadków miłosnych, reż. Jarosław Tumidajski, T. Wybrzeże w Gdańsku; Paulina Góral, 1989, reż. Katarzyna Szyngiera, T. Słowackiego w Krakowie/Gdański Teatr Szekspirowski; Mirek Kaczmarek, 966 czyli zmierzch bogów, reż. Marcin Liber, T. Fredry w Gnieźnie; Szymon Kluz, Piękna Zośka, reż. Marcin Wierzchowski, T. Wybrzeże w Gdańsku; Katarzyna Borkowska, Empuzjon, reż. Robert Talarczyk, T. Śląski w Katowicach/ STUDIO teatrgaleria w Warszawie/Instytut im. Grotowskiego we Wrocławiu
Najciekawszy debiut
Maciej Łączyński, Emma, reż. Mikita Iłinczyk, Dzielnica Śródmieście Warszawa; Bartłomiej Deklewa, Kamil Pudlik, Karolina Bednarek, Agnieszka Kijewska, Oresteia, reż. Michał Zadara, AST Kraków; Gabriela Gola, Żyję!, reż. Magdalena Miklasz, AST Kraków filia we Wrocławiu
Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego
Ja goryl, ty człowiek Elżbiety Chowaniec, reż. Marek Zákostelecký, Opolski T. Lalki i Aktora; Pradawne drzewo, reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza, T. Maska w Rzeszowie; Blaski i cienie Magdy Żarneckiej, Magdaleny Mrozińskiej, Katarzyny Matwiejczuk, Anny Złomańczuk, reż. Przemysław Jaszczak, T. Maska w Rzeszowie; Zakazane dzieci – opowieść korczakowska Artura Pałygi, reż. Anna Augustynowicz, T. Lalek Banialuka w Bielsku-Białej
Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego
Z ręką na gardle. Piosenki z repertuaru Ewy Demarczyk, reż. Anna Sroka-Hryń, T. Współczesny w Warszawie; Olimp, reż. Wojciech Kościelniak, T. Collegium Nobilium w Warszawie; Peter Grimes Benjamina Brittena, reż. Mariusz Treliński, T. Wielki – Opera Narodowa w Warszawie; Sprzedawcy marzeń, reż. Anna Sroka-Hryń, T. Muzyczny Roma; Chorus Opera, reż. Jere Erkkilä, T. Wielki – Opera Narodowa w Warszawie; We Will Rock You Bena Eltona, reż. Wojciech Kępczyński, T. Muzyczny Roma; Grease Jima Jacobsa i Warrena Caseya, reż. Antoniusz Dietzius, T. Muzyczny Proscenium w Warszawie; Matylda Roalda Dahla, reż. Jacek Mikołajczyk, T. Syrena w Warszawie/T. Kameralny w Bydgoszczy
Najlepszy spektakl taneczny
Beethoven i Szkoła holenderska, chor. Hans van Manen, Ted Brandsen i Toer van Schayk, T. Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Najlepszy dyplom
Oresteia Ajschylosa, reż. Michał Zadara, AST Kraków; Żyję! Łukasza Zaleskiego, reż. Magdalena Miklasz, AST Kraków filia we Wrocławiu; Next level wg Marka Millera, reż. Marcin Liber, AST Kraków
Rozczarowanie
Repertuar zaproponowany przez Kolektyw Teatru Dramatycznego w Warszawie, albowiem jedna jaskółka wiosny nie czyni.
fot. Natalia Kabanow