Zapowiedzi

“Szukamy Polskiego Szekspira” – ogólnopolski konkurs w Teatrze Polskim w Bydgoszczy

SZUKAMY POLSKIEGO SZEKSPIRA
XVII edycja Ogólnopolskiego Konkursu  dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy oraz Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ ogłaszają  XVII edycję Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek „Szukamy Polskiego Szekspira”.

Odbiorcami tego unikalnego na skalę Polski konkursu od jego pierwszej edycji  w 1984 r. są młodzi twórcy (12 – 21 lat) próbujący swoich sił w dramaturgii  i dramatopisarstwie. Głównym celem konkursu, zgodnie z misją twórców, prof. Haliny Machulskiej i prof. Macieja Wojtyszko, jest edukacja przez sztukę dzieci i młodzieży.

Konkursowe sztuki w XVIII edycji Konkursu mają mieć formę monodramu (utworu scenicznego na jednego wykonawcę), inspirowanego hasłem „Głos ludzki”. Teksty należy nadsyłać razem ze zgłoszeniami w nieprzekraczalnym terminie do 1 listopada 2021 r. Regulamin konkursu znajduje się na stronie www.teatrpolski.pl oraz www.assitej.pl w zakładkach dotyczących konkursu.

Wśród uczestników i laureatów dotychczasowych edycji Konkursu znaleźli się tacy twórcy polskiej kultury jak: Michał Walczak, Aneta Wróbel, Marta Guśniowska, Malina Prześluga, Zuzanna Bućko, Anna Wakulik, Natalia Mołodowiec, Paulina Danecka czy Adam Biernacki. Sztuki wybranych laureatów były wystawiane i publikowane, a oni sami uczestniczyli w krajowych i zagranicznych warsztatach teatralno-dramaturgicznych pod okiem profesjonalnych twórców.

Dla biorących udział w konkursie zostaną przygotowane masterclassy z Julią Holewińską, Marią Wojtyszko i Davitem Gabunią, którzy opowiedzą o swoim warsztacie i metodach pisania. Nagrody obejmują cyfrową publikację zwycięskich utworów oraz prezentację w formie szkicu scenicznego na scenie Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Organizator przewiduje także nagrody rzeczowe.

Formularz zapisów na masterclassy: https://forms.gle/V3HtoyGZGYgL7JKy6

Informacje nt. konkursu, regulamin oraz karta zgłoszeniowa są dostępne na stronie www.teatrpolski.pl w zakładce „POLSKI SZEKSPIR”.

***W jury XVIII edycji Konkursu zasiądą Magda Fertacz, Daria Sobik i Adam Biernacki.

Informacje o jurorach:

Magda Fertacz – dramatopisarka, scenarzystka, finalistka Międzynarodowego Konkursu Stuckemarkt, laureatka  i podwójna finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, laureatka
i wielokrotna finalistka Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Jedna z najbardziej znanych, docenianych i nagradzanych dramatopisarek w Polsce. Autorka 20 sztuk teatralnych, w tym też tekstów dla dzieci, z powodzeniem wystawianych na scenach polskich i zagranicznych. Ostatnie premiery miały miejsce między innymi w Katowicach, Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze, Moskwie, Los Angeles, Nowym Jorku, w Izraelu, w Bostonie na Uniwersytecie Harvarda. Jej sztuki reżyserowali m.in. Wojciech Faruga (Rosemary, Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979), Marcin Liber (Zawiadamiamy was, że żyjemy, III Furie), Aldona Figura („Absynt”), Paweł Passini (Hamlet 44), Piotr Ratajczak (Warszawa- Grabiny 6.12) , Natalia Korczakowska (Głodni Jan i Małgorzata), Konrad Dworakowski (Władczyni much).

Jej teksty są drukowane w wielu Antologiach Polskiej Dramaturgii, zarówno w Polsce jak i za granicą, jak również w miesięczniku „Dialog”. Przetłumaczone zostały na: rosyjski, bułgarski, serbski, węgierski, szwedzki, niemiecki, czeski, słowacki, hebrajski, rumuński, angielski, francuski, hiszpański, perski, chiński.

Magda Fertacz jest również scenarzystką serialu HBO Bez Tajemnic i serialu TVP Barwy Szczęścia.

Daria Sobik – absolwentka Wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Ukończyła moduł Dramaturgia w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS. Uczestniczka Szkoły Pisania Sztuk prowadzonej przez Artura Pałygę w Teatrze Śląskim.

Współtwórczyni performansu pt. „Łagodzenia miast niepokojów” w tandemie z artystą wizualnym Sashą Kurmaz w ramach Street Art Festival Katowice 2014. Była asystentką reżysera przy spektaklu „Koń, kobieta i kanarek” w reżyserii Remigiusza Brzyka w Teatrze Zagłębia. Pracowała nad dramaturgią spektakli: „Sprawa. Dzieje się dziś” w reż. Martyny Majewskiej, „Komedia omyłek” w reż. Jean Philippe Salério, „Motyle” w reż. Emilii Piech, „Wycinanki. List z morza” w reż. Yojiro Ichikawy (premiera w New National Theatre w Tokio) oraz „Kopciuszek” i „Amadeusz” w reż. Łukasza Gajdzisa,.

W latach 2017-2020 pełniła rolę kuratorki przy Festiwalu Prapremier. W 2020 członkini Jury w Mehr International Theatre Festival w Iranie (miasto: Kashan). Wyróżniona Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w 2020 roku.

Półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej ze sztuką „Nasz pies ostatnio dziwnie warczy” (2021). Współautorka sztuki „Z jednej tkaniny”, która jest częścią antologii Młod(sz)a Polska wydanej przez Narodowy Stary Teatr w Krakowie. Półfinalistka konkursu dramaturgicznego „Nigdy nie będziesz szła sama” organizowanego przez TR Warszawa (2021). Od września 2017 pracowała jako dramaturżka, a obecnie pełni funkcję kierowniczki literackiej w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

Adam Biernacki – reżyser, dramaturg, instruktor teatralny, pedagog. Absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego, Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej.

​Wyreżyserował spektakle dramatyczne, muzyczne i operowe, w tym wiele przeznaczonych dla dzieci i młodzieży. Pracował m.in. w teatrach w Białymstoku (Cicho,…sza!, 2020, W pustyni i w puszczy 3, 2018; Królewna Śnieżka, 2017; Emocjałki, 2015; Migdały i rodzynki. Szkice białostockie, 2014; Rozkłady jazdy, 2013), Łodzi (Pierwszy raz, 2019, Piaskownica, 2011), Kaliszu (7 minut, 2017), Kielcach (Zaucha. Welcome to the .prl, 2017), Jeleniej Górze (Czego nie widać, 2016), Birmingham (Mężczyzna sukcesu, 2015), Stambule (Herszek, 2014), Siedlcach (Skąpiec. Work in progress, 2014), Toruniu (Pippi Pończoszanka, 2013), Warszawskiej Operze Kameralnej (The Young Wife, 2013), Teatrze Kamienica (Rozkłady jazdy, 2017; Spricht der Weihnachtsmann deutsch?, 2016; Szwindel, 2009), Teatrze Polonia (Jaś i Małgosia, 2014, Czerwony Kapturek, 2013), Teatrze Syrena (Dochodzenie, 2010, Krystyna Tkacz śpiewa Kurta Tucholsky’ego, 2010), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Sceny z Buntu żaków, 2008)

​Jest autorem scenariuszy spektakli, widowisk, seriali: Akademia (TVP Kultura) i Na Wspólnej  (TVN) i innych. Przygotował liczne czytania dramatów w teatrach w Polsce. Tłumaczy teksty poetyckie i dramatyczne z języka angielskiego i niemieckiego.

​Jest prezesem Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ, z którym od lat jest związany jako dyrektor i nauczyciel Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich, instruktor teatralny w Ognisku Teatralnym U Machulskich, dyrektor organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK, czy jako koordynator ogólnopolskiego konkursu Szukamy Polskiego Szekspira. Prowadził międzynarodowe Warsztaty teatralne m.in. w Hiszpanii, Turcji czy Szwecji.

Last but not least: jest kompozytorem hejnału Katowic.

fot. Monika Stolarska

Komentarze
Udostepnij