Zapowiedzi

Tarnowski Teatr Solskiego otwarty od 29 maja

„Pinokio” na Dzień Dziecka, muzyczne przedstawienie na podstawie tekstów Edwarda Stachury „Po co jest noc” oraz „Bracia Karamazow” Dostojewskiego to tytuły, którymi  Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie rozpocznie powrót do grania. Początkiem czerwca Solski  zaprezentuje widzom premierową „Zbrodnię i karę ” w reżyserii Macieja Podstawnego.

Z ogromną radością zapraszamy Państwa na najbliższą premierę. “Zbrodnia i kara” w interpretacji Maćka to opowieść o człowieku i jego poszukiwaniu moralności, jej granic i miejsca jednostki w społeczeństwie. To próba znalezienia odpowiedzi na pytania: czy zbrodnia Rodiona Raskolnikowa jest jedyną zbrodnią w tym utworze? Gdzie leżą przyczyny zbrodni?  To sztuka zarówno dla tych, którzy przeczytali powieść Dostojewskiego i dla tych, którzy jej nie czytali, dla tych, którzy są w szkole i muszą ją przeczytać i dla tych, którzy już nie muszą.  Do zobaczenia w teatrze! – zaprasza Matylda Baczyńska, dyrektor artystyczna

W czerwcu także komedia muzyczna „Piękna Lucynda” Mariana Hemara, przenosząca widzów w świat arystokratycznych, miłosnych intryg oraz „Płuca” Duncana Macmillana, czyli uniwersalna opowieść o miłości – niedoskonałej, trudnej, ale prawdziwej. Takiej, od której brakuje tchu.

19 czerwca wyjątkowa noc, Noc Teatrów, podczas której nasi aktorzy na każdej ze scen od Underground po zielony dach będą czekać na Państwa obecność. O 18:00 na Dużej Scenie premiera nowego cyklu muzycznych przedstawień „Radio Solski” z kilkunastoma aktorami na scenie. To najbliższe inspirowane jest twórczością Grzegorza Ciechowskiego, Anny Jantar, Romualda Lipko, Czesława Niemena oraz Zbigniewa Wodeckiego – mówi Rafał Balawejder, dyrektor naczelny.

W Noc Teatrów od 20:00 na Małej Scenie rozbrzmiewać będą także największe przeboje Kory i zespołu Maanam w nowych aranżacjach, w wykonaniu Karoliny Gibki. „Noc Helvera” Ingmara Villqista to z kolei  propozycja na Scenie Underground, która jest wzruszającą i bardzo aktualną opowieścią o pragnieniu miłości i bezpieczeństwa w czasach rodzącego się totalitaryzmu. Na zielonym dachu odbędą się warsztaty dla najmłodszych.

Przełomem czerwca i lipca zapraszamy na komedie wszech czasów „Mayday” Raya Cooneya, w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Zaplanowaliśmy siedem pokazów tego rozchwytywanego spektaklu o zabawnych perypetiach londyńskiego taksówkarza bigamisty, wywołujących salwy śmiechu na widowni.

Bilety online: tarnowski-teatr.bilety24.pl

Premiera Zbrodni i kary: 05-06-2021•sobota•19:00
Duża Scena
Tekst i reżyseria: Maciej Podstawny
Współpraca dramaturgiczna: Łukasz Zaleski
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy, rekwizyty: Marta Śniosek-Masacz
Muzyka: Kamil Tuszyński
Ruch sceniczny: Anna Obszańska
Asystentka reżysera (AST w Krakowie): Anna Obszańska
Asystent reżysera: Kamil Urban
Inspicjentka, suflerka: Aleksandra Stach

„Zbrodnia i kara”, najsłynniejsza powieść Dostojewskiego, to zarówno kryminał i powieść psychologiczna i filozoficzny traktat. „Zbrodnia i kara” jest klasyczna i popularna, czytana w szkole uchodzi za jedną z kilku najatrakcyjniejszych kanonicznych lektur. Ale czy jest dobrze czytana?

To drobiazgowe studium zbrodni skupia się na konsekwencjach psychologicznych i społecznych przestępstwa. I jest to doprawdy imponująca mapa – umysłu mordercy, jego otoczenia, miasta, wreszcie – umysłowości całego kontynentu. Mało kto jednak dostrzega, że Dostojewski zawarł w powieści równie szeroki namysł nad przyczynami zbrodni, powodami przemocy – namysł głęboko polityczny i rewolucyjny.

Zbrodnia w tarnowskiej „Zbrodni i karze” jest opowiedziana i przeżyta przez sześcioro aktorów i żywy fortepian (pianista Piotr Niedojadło buduje ścieżkę dźwiękową przeważnie z wielkich klasycznych rosyjskich kompozycji). Aktorzy rozważają rozmaite, szerokie konsekwencje czytania Dostojewskiego, pisarza „problemów przeklętych”, „okrutnego talentu”. Z różnych perspektyw przyglądają się historii i bohaterom powieści, opowiadają o nich i łączących ich relacjach, płynnie przechodząc od teatralnego eseju do mocnych sytuacji fabularnych, od emocjonalnych tyrad do intymnych zwierzeń, a wszystko w panoramie amerykańskiego, zbankrutowanego miasta Detroit – do Detroit bowiem z XIX-wiecznego Petersburga przeniesiono akcję spektaklu.

Żonglują materią „Zbrodni i kary”, usiłując na oczach widzów dociec, czy zbrodnia Raskolnikowa jest największą i na pewno jedyną zbrodnią opisaną w powieści, czy Raskolnikow jest świętym i szlachetnym filozofem, który zbłądził, czy ofiarą drastycznych nierówności społecznych, skrajnego ubóstwa i poniżającego większość ludzi systemu ekonomicznego? I wreszcie, ile w każdym z nas jest Raskolnikowa.

Spektakl jest zarówno komunikatywną analizą świata „Zbrodni i kary”, jak i osobistą, zaangażowaną wypowiedzią twórców, głęboko zakorzenioną w świecie współczesnym i w otaczającej nas rzeczywistości.

Pokaz przedpremierowy 4 czerwca (piątek) godz. 18.00


Pełny repertuar: teatr.tarnow.pl

Dodatkowe informacje w Dziale Promocji i Organizacji Widowni: 14 688-32-87, 784-976-025, 668-323-998

fot. Monika Stolarska

Komentarze
Udostepnij