Teatr WARSawy w grudniu na Małej Scenie w Teatrze Dramatycznym, czyli trzy tytuły, które pokochała warszawska publiczność.
- „Kompleks Portnoya”
10 grudnia, godz. 19.00
Aleksander Portnoy przeprowadzi Was przez kręty i zabawny świat dorastania! Staniecie się odbiorcami wszystkich jego słów – nie będzie miał jak uciec przed Waszymi spojrzeniami.
OBSADA: Monika Mariotti, Anna Smołowik, Bartosz Adamczyk, Adam Sajnuk
- „Taśma”
11 grudnia, godz. 18.00 i 20.30
To prawdziwy rollercoaster emocji! Nie spotkali się od wielu lat, ale wciąż dzieli ich pewien sekret.
OBSADA: Magdalena Popławska, Krzysztof Prałat, Adam Sajnuk
- „Matka i dziecko”
16 i 18 grudnia, godz. 18.30 i 20.30
Czy zdołają się wzajemnie wspierać, zbliżyć do siebie i pokonać swoje traumy? Chłód uczuć i pozorny wybór samotności – to opowieść o skomplikowanych relacjach, które próbują się połączyć pomimo przeciwności losu.
Spektakl, który pozwala docenić bliskość, czułość i wzajemność.
OBSADA: Kamilla Baar, Maciej Czerklański
BILETY:
„Matka i dziecko”
Jon FOSSE
reż. Adam SAJNUK
PREMIERA Teatru WARSawy
15 grudnia 2023
Sztuka noblisty w reżyserii Adama Sajnuka to opowieść o niełatwym życiu matki, która nie chciała zatrzymać się na zapadłej prowincji, nawet kosztem pozostawienia swojego dziecka. Była wtedy jeszcze tak młoda…
Po latach zadaje pytania, ale nie jest gotowa wysłuchać odpowiedzi, próbuje wytłumaczyć się ze swoich wyborów, ale nie potrafi znaleźć wspólnego języka ze swoim synem. Mimo prób komunikacji, wciąż pozostaje między nimi luka, rozdarta więzami krwi, a jednocześnie daleka, poróżniona i psychicznie uszkodzona, tak jakby wyborem sprzed lat od siebie oddalona, lecz nadal silnie związaną.
Czy zdołają się wzajemnie wspierać, zbliżyć się do siebie i pokonać swoje traumy?
Miłość kontra życiowa kariera, chłód uczuć i pozorny wybór samotności – to opowieść o skomplikowanych relacjach, które próbują się połączyć pomimo przeciwności losu.
__
„Matka i dziecko”
Jon FOSSE – Literacka Nagroda Nobla 2023
Reżyseria: Adam SAJNUK
Obsada:
Kamilla BAAR
Maciej CZERKLAŃSKI
Scenografia i kostiumy: Katarzyna ADAMCZYK
Opracowanie muzyczne: Michał LAMŻA
Światło: Dariusz ADAMSKI
Tłumacz: Halina THYLWE
Zdjęcia: Sara NIEDŹWIECKA
Projekt plakatu: Rafał MESZKA
__
RECENZJE:
- „Czy bywają takie rany, które nigdy się nie zabliźnią? Co tak naprawdę znaczą więzy krwi? Dlaczego często nie potrafimy poruszać trudnych tematów z najbliższymi? Kto w relacji rodzic – dziecko jest często tym dorosłym, a kto dzieckiem? Podobne pytania można byłoby mnożyć długo. Wirtuozerski aktorski koncert Kamilli Baar w roli rozedrganej, niedojrzałej, pijanej, paplającej, niesłuchającej matki i Macieja Czerklańskiego, wciąż jeszcze studenta Akademii Teatralnej, kreującego postać chłodnego, skrytego, milczącego lub odpowiadającego jedynie monosylabami syna, zapadają na długo w pamięć dzięki przyciągającemu uwagę skontrastowaniu postaci, między którymi, w dialogu pełnym niedopowiedzeń i pauz, nieprzerwanie rośnie napięcie.”
Zuzanna Liszewska-Soloch, Teatrologia
- „Nie sposób wyjść z tego spektaklu bez refleksji. Jakiej? W zależności od tego, jakich wyborów w życiu sami dokonaliśmy i jakie mamy relacje z rodzicami – będą one różne.”
Paulina Sygnatowicz, Teatr dla Wszystkich
- „Tak więc poprzeczka zawisła bardzo wysoko! Ale Adam Sajnuk lubi chyba takie wyzwania, a oprócz tego nie unika tematów trudnych, kontrowersyjnych, czasami wręcz traumatycznych, takich jak ten poruszany w tej sztuce.”
Krzysztof Stopczyk, Okiem Obserwatora
- „Jedno z najgłębszych uczuć łączących ludzkie istoty prezentuje norweski dramaturg, laureat literackiego Nobla 2023, na scenie stołecznego teatru. Spektakl charakteryzuje wirtuozowska gra aktorów, Kamilli Baar i Macieja Czerklańskiego, ale w przebiegu akcji widać też sprawną rękę reżysera.”
Bronisław Tumiłowicz, „Przegląd”
- „Doświadczenie aktorskie Baar i wrażliwość oraz mądre poprowadzenie postaci przez Czerklańskiego budzą zachwyt. Sajnuk – dzięki nim i wspólnie z nimi – stworzył spektakl, który się zapamiętuje.”
Notatnik Kulturalny
- „Dramat Jona Fossego, laureata nagrody Nobla 2023, dotyka tematów uniwersalnych. To z nim spotkanie, spektakl Adama Sajnuka, intensywne, niezwykle emocjonalne, psychologicznie i społecznie ważne, uzmysławia, jak łatwo można usunąć drugiego człowieka- nawet tego krew z krwi, kość z kości, zakładamy, że nową wersję lepszego a może nawet najlepszego siebie, czyli dziecko- z własnego życia i niekoniecznie chodzi o usunięcie ciąży. Wystarczy wyjechać, zerwać kontakt, odciąć się. Jakby ta najgłębiej zakodowana obecność miłości, przynależności w sercu, pamięci, genach, więzi mogła być do cna wymazana. Co z tego wynika, jakie są tego skutki, warto się przekonać w Teatrze WARSawy.”
Ewa Bąk
- „…ich wspólny sukces wspomagany jest różnymi zabiegami reżyserskimi, wizualnymi i słuchowymi. Mamy tutaj Gesamtkunstwerk w swej pełnej postaci, bo udało się na niewielkiej przestrzeni i skromnymi środkami dokonać zespolenia różnych sztuk: słowa sączonego powoli, teatralnej muzyki, efektów wizualnych, nawet tańca i jeszcze kilku innych czynników.”
Joanna Tumiłowicz
- „Treść, wyrażona dzięki niebywałej czujności odtwórczyni głównej roli Kamilli Baar na tekst i wszystko co dzieje się poza nim, sprawiła, że to wstrząsające dzieło stało się grą w grze i silnym snopem światła wskazującym drogę dla teatru psychologicznego.”
Magdalena Hierowska, Teatr dla Wszystkich
- „To jest spektakl o tym, że nie każdy powinien mieć dzieci. I tyle…Jakkolwiek gorzko powyższe brzmi, przedstawienie jest znakomicie zagrane przez oboje aktorów, Kamila Baar jest olśniewająca, ale to Maciej Czerklański ma zadanie moim zdaniem trudniejsze, bo większość czasu musi słuchać matczynych farmazonów. I słucha znakomicie.”
Rafał Turowski