Bez kategorii

„Teatr – zwierciadło wyobraźni”. Wystawa w Operze Krakowskiej

Do 23 grudnia na Antresoli gmachu przy ul. Lubicz niepodzielną władzę sprawują twórcy widzialnego, namacalnego aspektu świata kreowanego na teatralnych i operowych scenach – scenografowie. A to za sprawą jubileuszowej wystawy Katedry Scenografii Akademii Sztuk Pięknych.

„Teatr – zwierciadło wyobraźni” to jeden z ponad trzydziestu punktów programu tegorocznej edycji interdyscyplinarnego festiwalu Open Eyes Art Festival. Wystawa celebruje półwiecze kształcenia scenografów przez krakowską Akademię – w tym roku mija bowiem pięćdziesiąt lat od powołania Podyplomowego Studium  Scenografii Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej,
oraz piętnaście lat od utworzenia  jednolitych studiów magisterskich w tej dziedzinie na Wydziale Malarstwa. To także swego rodzaju hołd złożony Mistrzom, pionierom edukacji scenograficznej na krakowskiej uczelni.

Wystawa skupia wybrane projekty spośród prac dyplomowych obronionych w ciągu pięćdziesięciu lat nauczania scenografii na Akademii Sztuk Pięknych. Nie zabrakło wśród nich prac Artystek związanych z naszym teatrem: Zofii de Ines-Lewczuk, (znanej naszej publiczności z realizacji takich spektakli jak: „Król Ubu” 1993, „Czarna maska” 1998, „Pan Twardowski czyli powtórka z życia” 2001, „Rigoletto” 2004, „Dama pikowa” 2008, „Traviata” 2011), Jadwigi Marii Jarosiewicz („Wolny strzelec” 1978 – debiut artystyczny, „Baron cygański” 1982, „Łucja z Lammermoor” 1988, „Straszny dwór” 1990, suita baletowa „Carmen” 1990, „Cyrulik sewilski” 1992) i Doroty Morawetz („Don Giovanni” 1997, „Napój miłosny” 2012).

„Studia na kierunku scenografia mają za zadanie wszechstronne przygotowanie artysty scenografa do wykonywania twórczej i samodzielnej pracy. Są gwarancją nie tylko opanowania warsztatu, zagadnień stylistycznych i estetycznych, ale również krytycznej oceny własnych osiągnięć i świadomości procesu twórczej kreacji. […] Najważniejszym jednak zadaniem jest to, aby absolwent kierunku scenografia wyposażony w wiedzę, warsztat malarski i rysunkowy oraz umiejętność projektowania miał szansę stać się współtwórcą dzieła teatralnego i partnerem dla reżysera.” – mówi prof. Krystyna Zachwatowicz-Wajda, inicjatorka kierunku Scenografia na krakowskiej ASP.

Wystawę można odwiedzać na godzinę przed spektaklami oraz w trakcie przerw.

Komentarze
Udostepnij