Zapowiedzi

TR on Tour: “Cząstki Kobiety” na 75. Festival D’avignon. Entuzjastyczne przyjęcie spektaklu”

Entuzjastyczne przyjęcie TR WARSZAWA…

Trwa ostatni tydzień 75. Festival d’Avignon, w ramach którego między 17 a 25 lipca 2021 roku TR Warszawa prezentuje spektakl Katy Wéber “Cząstki kobiety” w reżyserii Kornéla Mundruczó.  Międzynarodowa publiczność festiwalu w Awinionie ogląda “Cząstki kobiety” 8 razy, na stworzonej specjalnie dla Tadeusza Kantora w 1985 roku scenie Gymnase du Lycée Aubanel z widownią na ponad 500 miejsc. Każdy pokaz przyjmowany jest entuzjastycznie przez awiniońską publiczność  i kończy się owacjami na stojąco.

W niedzielę, 25 lipca br. na zamknięcie na 75. Festival d’Avignon odbędzie się ostatni pokaz spektaklu TR Warszawa.

CYTATY Z RECENZJI, KTÓRE OKAZAŁY SIĘ WE FRANCUSKICH MEDIACH PO PREMIERZE I POKAZACH “CZĄSTEK KOBIETY”
NA 75. FESTIVAL D’AVIGNON W RAMACH PROGRAMU “IN 2021”

Liberation, Anne Diatkine “Awinion Cząstki kobiety, graficzne echo” (link do recenzji jest TU)

(…) TR Warszawa – polski zespół teatralny, jeden z najlepszych na świecie

(…) Wielki sukces w Awinionie odniosła sztuka węgierskiej dramatopisarki Katy Wéber, zaadaptowana już także na potrzeby kina przez reżysera Kornéla Mundruczó produkcja filmowa Netflix’a. Autorka tekstu precyzyjnie i bez uproszczeń poddaje analizie traumę poronienia. (…) Wyjątkowo skuteczne przekraczanie konwencji dramaturgicznych wynika z mistrzowskiej gry aktorów, którzy (…) misternie ożywiają swoich bohaterów, nawet jeśli ich kwestie nie wykraczają poza small talk – dzięki czemu zresztą bez problemu oglądamy grany po polsku spektakl z francuskimi napisami. (…) Awiniońska publiczność zakochała się w tym polskim spektaklu (…). Przedstawienie jest tak intrygujące choćby dlatego, że naśladuje określone role społeczne, doprowadzając je aż do ostatecznych granic. W Polsce spektakl święcił triumfy, a jego twórców obsypano prestiżowymi nagrodami. W Europie “Cząstki kobiety” znalazły się w programach najważniejszych festiwali, takich jak m.in.: Kunstenfestivaldesarts, Athens & Epidaurus Festival i Festival Romaeuropa. Filmowa adaptacja przyniosła Vanessie Kirby nominację do Oscara oraz Puchar Volpiego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Telerama, Fabienne Pascaud “Awinion 2021: Cząstki kobiety ‒ wspaniała lekcja polskiego teatru (link do recenzji jest TU)

(…) “Cząstki kobiety” wiele mówią o naszym niespokojnym, burzliwym zachodnim społeczeństwie, zagubionym między tradycyjnymi a nowoczesnymi stylami życia. Naturalizm tematu zostaje w doskonały a zarazem tajemniczy sposób skonfrontowany z teatralną magią, bowiem Kornél Mundruczó jest mistrzem w mieszaniu języków scenicznych. Poprzez realizm, który jest bazą jego inscenizacji, reżyser podstępnie wprowadza nas w tajemnice nagle obnażonych dusz i ciał. Tak obnażonych jak poród, który jest osią pierwszego aktu. Czy Kornélowi Mundruczó udałoby się to wszystko tak dobrze bez aktorów z krwi i kości, którzy stoją na wprost nas? Aktorzy: sama zasada, źródło, istota i geniusz teatru… W spektaklu TR Warszawa wszyscy są godni podziwu.

Le Figaro, Etienne Sorin “Teatr: Cząstki kobiety, ból matki” (link do recenzji jest TU)

(…) Powstały w 2018 r. w Warszawie spektakl TR Warszawa potwierdza, że teatr jest niczym bez aktorów. Polskich przede wszystkim, tu wszyscy są zachwycający.

Le Monde, Fabienne Darge, “Awinion: Kornél Mundruczó, grawitacja i gracja”

(…) Najpiękniejsza w “Cząstkach kobiety” jest postać młodej matki, która decyduje się przeżywać swój żal tak, jak uważa za stosowne, niczego nie wypierając ani nie udając. Żal należy do niej; Maja w żaden sposób nie chce czerpać z niego korzyści. Aktorka grająca tę młodą kobietę jest absolutnie wspaniała. Justyna Wasilewska, pełna gracji i wewnętrznej siły, jest motorem całego spektaklu.

iogazette.fr, Pierre Lesquelen “Kobieta(y) bez wpływu: Cząstki kobiety” (link do recenzji jest TU)

(…) “Cząstki kobiety” węgierskiego filmowca i reżysera teatralnego Kornéla Mundruczó są wydarzeniem. (…) Mundruczó i jego scenarzystka Kata Weber odważyli się wziąć na warsztat najbardziej nienowoczesną z form teatralnych: dramat rodzinny. (…) błyskotliwe pisarstwo spotyka się tu z aktorstwem zadziwiającym autentycznością i głębią duchową. (…) Nigdy wcześniej nie oglądaliśmy spektaklu, w którym dramatyzm i siła słowa zdają się tak bardzo przenikać. Baśń Wéber jest bardzo ibsenowska w swej dynamice; w łączeniu tego, co intymne, z tym, co społeczne (…).


sceneweb, Christophe Candoni, “Siła Cząstek kobiety Kornéla Mundruczó” (link do recenzji TU)

(…) Kornél Mundruczó pokazując “Cząstki kobiety” wymierzył festiwalowi w Awinionie teatralny policzek. Ten silnie emocjonalny, wstrząsający spektakl ukazuje portret bohaterki przytłoczonej nieszczęściem, walczącej z presją wywieraną przez rodzinę i społeczeństwo. (…) Justyna Wasilewska w wysublimowany sposób wciela się w główną postać i z niezwykłą wrażliwością wyraża cierpienie i głębokie osamotnienie bohaterki będącej obserwatorką własnej historii. (…) Mistrz hiperrealizmu Kornél Mundruczó jak zwykle tworzy bardzo wypracowaną, wyrazistą i świadomą inscenizację. Intensywność obecności wspaniałych aktorów oraz wirtuozeria przedstawienia pozwalają widzowi w pełni zanurzyć się w intymność tematu (…) i skonfrontować się zarówno z rozpadem, jak i z próbą odbudowy (…).

CZĄSTKI KOBIETY
“Cząstki kobiety”
tofeministyczny, napędzany przez siłę i determinację kobiecych postaci dramat rodzinny, rozgrywający się we współczesnej Warszawie. Rodzinne spotkanie jak soczewce skupia problemy i wewnętrzne konflikty polskiego społeczeństwa. Postacią centralną spektaklu jest trzydziestoletnia Maja, która mierzy się z osobistą tragedią. Aby wyjść z życiowego zakrętu, musi zakwestionować całe dotychczasowe życie i na nowo zbudować relacje z bliskimi. “Cząstki kobiety” to poruszający obraz współczesnych kobiet, walczących o prawo do decydowania o własnym życiu. Reżyser Kornél Mundruczó oraz autorka scenariusza i dramaturżka, Kata Wéber empatycznie portretują każdą z wyrazistych postaci, nie oceniając i nie krytykując nikogo ze zgromadzonych przy rodzinnym stole osób. Przedstawienie, wykorzystujące filmowe środki wyrazu ujmuje intymną narracją, realizmem szczegółu i czułością aktorskich kreacji. Spektakl współtworzą aktorzy i aktorki TR Warszawa, Reżyserowany przez Kornéla Mundruczó spektakl na podstawie tekstu i dramaturgii Katy Wéber w tłumaczeniu Jolanty Jarmołowicz współtworzą aktorki i aktorzy TR Warszawa, Dobromir Dymecki, Monika Frajczyk, Magdalena Kuta, Sebastian Pawlak, Justyna Wasilewska i Agnieszka Żulewska oraz Marta Ścisłowicz. Za tłumaczenia bieżące i pisemne podczas prób odpowiadała Patrycja Pászt. Scenografię i kostiumy stworzyła Monika Pormale, reżyserką świateł jest Paulina Góral, zaś muzykę skomponował Asher Goldschmidt. Asystentką reżysera spektaklu jest Karolina Gębska, asystentem dramaturżki – Soma Boronkay, asystentką kostiumografki – Małgorzata Nowakowska, asystentką scenografki oraz kierowniczką produkcji – Karolina Pająk, zaś inspicjentką jest Katarzyna Gawryś-Rodriguez.

Spektakl był jednym z najczęściej wymienianych przestawień przez polskie krytyczki i krytyków teatralnych w podsumowaniu sezonu 2018/2019 “Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019”, opublikowanym w Miesięczniku “Teatr”. “Cząstki kobiety” otworzyły również program specjalnych pokazów w ramach akcji TR Warszawa Zostań w domu, nie wychodź z teatru! – w marcu 2020 rokupremierową emisję nagrania zobaczyło ok. 10 tysięcy osób. W listopadzie 2020 roku spektakl “Cząstki kobiety” transmitowany był na żywo prosto ze sceny TR Warszawa/ATM Studio za pośrednictwem platformy TR Online. Za reżyserię streamingu “Cząstek kobiety” odpowiedzialny był Michał Dymek, laureat Złotych Lwów 2020 w kategorii najlepsze zdjęcia – za zdjęcia do filmu “Sweat”.

Premiera “Cząstek kobiety” Katy Wéber w reż. Kornéla Mundruczó odbyła się 13 grudnia 2018 roku w TR Warszawa/ATM Studio. Przedstawienie zostało wielokrotnie docenione na festiwalach teatralnych w Polsce, między innymi przez selekcjonerów i międzynarodowe jury INFERNO 12. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, które przyznało spektaklowi TR Warszawa nagrodę Grand Prix dla najlepszego przedstawienia festiwalu oraz nagrody aktorskie dla Justyny Wasilewskiej (pierwsza nagroda aktorska) i Dobromira Dymeckiego (druga nagroda aktorska).Oprócz 7 nagród aktorskich i Grand Prix 12. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, spektakl otrzymał Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2018/2019 (dla Kornéla Mundruczó).

7 stycznia 2021 roku odbyła się długo wyczekiwana premiera filmowej wersji “Cząstek kobiety”. Produkcja Netflixa na podstawie scenariusza Katy Wéber w reżyserii Kornéla Mundruczó ma swoje początki w spektaklu zrealizowanym przez parę węgierskich twórców na specjalne zamówienie TR Warszawa. Światowa premiera “Pieces of a Woman” odbyła się na 77. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji we wrześniu ubiegłego roku. Wtedy też Vanessa Kirby otrzymała za główną rolę Marthy nagrodę dla najlepszej aktorki festiwalu, a Kornél Mundruczó został wyróżniony Nagrodą Arca Cinemagiovani dla reżysera najlepszego filmu festiwalu.


TR ON TOUR | CZĄSTKI KOBIETY
W kolejnych miesiącach 2021 roku “Cząstki kobiety” Katy Wéber w reżyserii Kornéla Mundruczó prezentowane będą na prestiżowych europejskich festiwalach m.in w Grecji (Athens & Epidaurus Festival; 2-4 września br., Ateny), we Włoszech (Festiwal RomaEuropa, 15-20 września br., Rzym) oraz w Litwie (Sirenos Festival, 27 września br., Wilno). Wyjazdy zespołu TR Warszawa można śledzić także w mediach społecznościowych pod hashtagiem #TRonTour.

75. FESTIVAL D’AVIGNON

75. Festival d’Avignon odbywa się między 5 a 25 lipca 2021 roku w Awinionie. Najbardziej znany francuski festiwal teatralny organizowany jest od roku 1947 i jest jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych na świecie. Rokrocznie w lipcu do średniowiecznego miasta przyjeżdżają najważniejsi twórcy i twórczynie oraz zespoły teatralne z całego świata.

Tematem tegorocznego Festiwalu jest “Souvenir de l’avenir” [tłum. Remember the future / Pamiętaj o przyszłości]. W programie znalazło się 46 spektakli, w tym 39 nowych produkcji. W międzynarodowym programie obok Kornéla Mundruczó prezentowane są spektakle takich twórców jak m.in. Emma Dante, Christiane Jatahy, Angélica Liddell, Jan Martens, Phia Ménard, Théo Mercier, Dimitris Papaioannou, Tiago Rodrigues, czy kolektyw FC Bergman. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Olivier Py, a dyrektorką programową Agnès Troly. Pełny program tegorocznego festiwalu znajduje się na stronie: festival-avignon.com.

TR WARSZAWA NA FESTIWALU W AWINIONIE

Pierwszy raz zespół TR Warszawa (dawny Teatr Rozmaitości) został zaproszony do Festival d’Avignon 21 lat temu, w 2000 roku ze spektaklem “Książę Myszkin” w reżyserii Grzegorza Jarzyny (występującego pod pseudonimem Mikołaj Warianow). W kolejnych latach w programie tego prestiżowego festiwalu znalazły się kolejne przedstawienia z repertuaru TR Warszawa: “Hamlet” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Festival d’Avignon 2001), “Uroczystość” w reżyserii Grzegorza Jarzyny, “Oczyszczeni” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Festival d’Avignon 2002) i pokaz rejestracji telewizyjnej “Bzika tropikalnego” w reżyserii Grzegorza Jarzyny (występującego pod pseudonimem Grzegorz Horst; rejestracja spektaklu prezentowana również podczas Festival d’Avignon 2002), “Krum” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Festival d’Avignon 2005) oraz “Anioły w Ameryce” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Festival d’Avignon 2007). W 2003 roku w programie festiwalu znalazły się dwa przedstawienia z repertuaru TR Warszawa (dawnego Teatru Rozmaitości): “Dybuk” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i “Stosunki Klary” w reżyserii Krystiana Lupy, jednakże na skutek strajku francuskich pracownic i pracowników technicznych oraz artystek i artystów (zwanych intermittents, czyli osób pracujących bez stałego zatrudnienia) 57. Festival d’Avignon nie odbył się.

Po 14 latach przerwy TR Warszawa powraca do Awinionu z jednym z najgłośniejszych polskich spektakli teatralnych ostatnich sezonów, “Cząstkami kobiety” Katy Wéber w reżyserii węgierskiego twórcy teatralnego i filmowego, Kornéla Mundruczó. Spektakl znalazł się w programie zeszłorocznego 74. Festival d’Avignon, który został odwołany z powodu pandemii COVID-19. Warto wspomnieć, że spektakl w reż. Kornéla Mundruczó prezentowany jest na festiwalu w Awinionie po raz drugi. W 2012 roku w programie 66. Festival d’Avignon znalazła się “Hańba” w reż. Kornéla Mundruczó z Proton Cinema & Theatre (koprod. Wiener Festwochen, Festival d’Avignon, KunstenFestivaldesArts, Trafó House of Contemporary Arts, Malta Festival Poznań, Hebbel am Ufer, Romaeuropa Festival). Na tegorocznym festiwalu pokazom Cząstek kobiety” z TR Warszawa towarzyszyły w ramach programu Territoires Cinématographiques” prezentacje filmów Kornéla Mundruczó.

POLSKA W AWINIONIE

Pierwszy raz polski teatr znalazł się w programie Festival d’Avignon w 1985 roku – wtedy międzynarodowa publiczność zobaczyła “Niech sczezną artyściTadeusza Kantora z Teatru Cricot 2. W kolejnych latach na festiwalu prezentowane były spektakle takich polskich twórców, jak m. in.: Grzegorz Jarzyna, Krystian Lupa, Leszek Mądzik, Andrzej Wełmiński, czy Krzysztof Warlikowski.

Komentarze
Udostepnij