Zapowiedzi

„Tragedia sztokholmska” – premiera w szczecińskim Teatrze Polskim

Coraz bliżej do ostatniej premiery tego sezonu artystycznego w Teatrze Polskim w Szczecinie. Będzie to „Tragedia sztokholmska”. Spektakl zostanie zaprezentowany na Scenie Szekspirowskiej.

PREMIERA zaplanowana jest na 1 czerwca na godzinę 19. Przedstawienie zostanie zaprezentowane również 31 maja (przedpremierowo) oraz 2 czerwca. Autorem scenariusza tego spektaklu, a także reżyserem i autorem opracowania muzycznego jest Krzysztof Popiołek.

Autorem plakatu jest Grzegorz Komorowski

OPIS SPEKTAKLU:

„Tragedia sztokholmska” – tak Wisława Szymborska nazywała czas otrzymania literackiej Nagrody Nobla w 1996 roku, co miało związek z szumem medialnym, jaki wytworzył się wokół jej osoby. Spektakl odwołuje się do przełomowych momentów w biografii poetki, fragmentów jej twórczości i korespondencji. Nie utrwala wizerunku pomnikowego, znanego z podręczników, funkcjonującego w powszechnej świadomości, ale stara się naświetlić wątki mniej znane w życiu Wisławy Szymborskiej. To przede wszystkim opowieść o chwilach triumfu, błędach przeszłości, prawie do obrony i znaczeniu przyjaźni. I o tym, że wszelkie życiowe trudności można przekuć w osobistą siłę. Jak mówiła w przemowie noblowskiej: „Wszelka wiedza, która nie wyłania z siebie nowych pytań, staje się w szybkim czasie martwa, traci temperaturę sprzyjającą życiu. (…) Dlatego tak wysoko sobie cenię dwa małe słowa: <nie wiem>. Małe, ale mocno uskrzydlone. Rozszerzające nam życie (…)”. Nie wiem – te właśnie słowa przywiodły ją do Sztokholmu, „gdzie ludzi o duchu niespokojnym i wiecznie poszukującym nagradza się Nagrodą Nobla”.

TWÓRCY I REALIZATORZY SPEKTAKLU:

reżyseria, scenariusz i opracowanie muzyczne: Krzysztof Popiołek
scenografia i reżyseria świateł: Anna Wołoszczuk
kostiumy: Piotr Popiołek
choreografia: Tobiasz Sebastian Berg, Krzysztof Popiołek
animacje: Tomasz Synowski, Anna Wołoszczuk
asystent reżysera: Katarzyna Bieschke-Wabich
inspicjent: Beata Buchner

OBSADA:


WISŁAWA 1
Katarzyna Bieschke-Wabich

WISŁAWA 2
Dorota Chrulska

WISŁAWA 3
Ola Gurdziel

ARTUR 1
Sławomir Kołakowski

ARTUR 2
Marcin Sztendel

MATKA
Lidia Jeziorska

OJCIEC
Jacek Piotrowski

SIOSTRA
Paulina Maria Janczak

KORNEL
Dariusz Majchrzak

ADAM
Damian Sienkiewicz

DZIENNIKARKA
Katarzyna Sadowska

PROTESTUJĄCA
Małgorzata Iwańska

SZYMPANS
Piotr Bumaj
Karol Pruciak


CZŁONEK PARTII
Mirosław Kupiec
Karol Olszewski


STATYŚCI
Rafał Piątek
Sebastian Koral
Adam Pilarczyk
Marek Kowalko
Gwidon Kaźmierski
Paweł Poczobutt

INFORMACJE O REŻYSERZE:

Krzysztof Popiołek– reżyser, kurator artystyczny Teatru Polskiego w Szczecinie, wykładowca akademicki. Doktorant Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie.

Współpracował m.in. z Teatrem Żydowskim w Warszawie, Teatrem Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrem Ludowym w Krakowie, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Teatrem im. S. Jaracza w Olsztynie, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, a także z Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.

Jego spektakle prezentowane były w Japonii, na Łotwie, we Włoszech.

Równolegle z działalnością twórczą prowadzi działania dydaktyczne i badawcze. Wygłosił m.in. wykład Literatura jako schron na czasy kryzysu na polonistyce Uniwersytetu Tokijskiego, dotyczący pracy nad tekstem w teatrze. W 2018 r. na Filmakademie w Wiedniu przeprowadził wywiad z Michaelem Haneke. W latach 2019-2020 kurator międzynarodowego, autorskiego projektu Nowe Formy Teatru, zainaugurowanego wykładem Olgi Tokarczuk Bezradność narracyjna. Nowa dolegliwość ludzkości? w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie. Jest absolwentem studiów podyplomowych w zakresie dyplomacji kulturalnej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

W 2021 r. nagrodzony Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Premio Internazionale „Il Teatro Nudo” w Mediolanie, Włochy, za spektakl Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu (Ośrodek Teatralny Kana w Szczecinie). Spektakl nagrodzony został również nagrodą publiczności na TopOffFestival 2019.

Komentarze
Udostepnij