Zapowiedzi

W 100-lecie śmierci wybitnego pisarza Franza Kafki krakowski Teatr KTO zaprasza na ostatnią premierę w sezonie

“Sprawozdanie dla Akademii”, premiera, którą Teatr KTO zamknie 47. sezon to adaptacja słynnego opowiadania Franza Kafki. Reżyser Maciej Gorczyński, znany krakowskiej publiczności z wielokrotnie nagradzanych „Innych ludzi”, zaprosił do współpracy jednych z najzdolniejszych artystów młodego pokolenia. Na scenie wystąpią tancerka Natalia Dinges, zwyciężczyni tegorocznego Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu i laureatka Stypendiów Twórczych Miasta Krakowa Lena Witkowska oraz doskonali aktorzy Adam Borysowicz i Błażej Szymański.

Franz Kafka

“Sprawozdanie dla Akademii”, reż. Maciej Gorczyński

Premiera: 9 czerwca 2024 

Kolejne prezentacje: 13 i 14 czerwca 2024

Teatr KTO, ul. Zamoyskiego 50, Kraków

Bilety dostępne w kasie teatru, pod nr 12 633 89 47 (kasa@teatrkto.pl) oraz Online na stronie: https://bilety.teatrkto.pl/

“Sprawozdanie dla Akademii” to adaptacja słynnego opowiadania Franza Kafki, którego narratorem jest Czerwony Piotruś, mówiący po niemiecku szympans, gwiazda scen kabaretowych. Skonfrontowany z pytaniem tytułowej Akademii o małpią przeszłość nie jest w stanie sięgnąć w głąb wypartej zwierzęcej natury, a jedynie w ironiczno-gorzki sposób zdaje sprawę z procesu socjalizacji i tresury.

Spektakl ukazuje konflikt pomiędzy potrzebą wolności, wynikającą ze wspólnoty z naturą, a kulturą – alienującą i zamykającą nas w wyrafinowanych, ale też przemocowych ramach.

Czy Czarny Piotruś z opowiadania Franza Kafki byłby dziś celebrytą albo kolejnym bohaterem telewizyjnego freakshow? Odpowiedź już w czerwcu na deskach Teatru KTO.

Nieśmiertelna proza wybitnego pisarza Franza Kafki

Spektakl jest adaptacją napisanego w 1917 roku słynnego opowiadania Franza Kafki, którego narratorem jest Czerwony Piotruś, który skonfrontowany z pytaniem tytułowej Akademii o małpią przeszłość, nie jest w stanie na nie odpowiedzieć. Przelicza doznane przez siebie traumy. Język bohatera opowiadania nie sięga w głąb wypartej zwierzęcej natury, a jedynie w ironiczno –  gorzki sposób zdaje sprawę z procesu socjalizacji i tresury. Przytacza swą historię rozgrywającą się gdzieś pomiędzy Złotym Wybrzeżem, a  Hamburgiem. Wspomina pierwsze podanie ręki – oznakę szczerości, głuchy szloch, pokazywanie języka i picie wódki, po której zaczął mówić.

„Naprzód, naprzód! Przede wszystkim nie tkwić w miejscu”

Spektakl zdaje sprawę z konfliktu między potrzebą wolności, której realizację przeczuwamy w  zagubionej wspólnocie z naturą, a alienującą nas kulturą, która w swoich performatywnych, wyrafinowanych ale często również przemocowych formach oddziela nas od organiczności.

„Ale co do mnie, to ani nie domagałem się wtedy, ani dziś jeszcze nie domagam się wolności. Nawiasem mówiąc: tą wolnością ludzie zbyt często się oszukują. A jak wolność zalicza się do najbardziej wzniosłych uczuć, tak i odpowiadające jej złudzenie należy do najwznioślejszych.”

Groteskowy język spektaklu budowany jest za pomocą różnorodnych środków wyrazu: tańca, śpiewu, teatru dramatycznego. Samych Czerwonych Piotrusiów u Macieja Gorczyńskiego będzie aż trzech. Przywołane zostaną na scenie wszystkie wcześniejsze stadia bohatera Kafki.

Twórcy przedstawienia zastanawiają się kim dziś byłby Czerwony Piotruś? Zapewne gwiazdą. Celebrytą. Dziwolągiem. Kolejnym gościem telewizyjnych programów rozrywkowych. Przy okazji nie oszczędzają samych siebie jako artystów. Ciekawi ich temat zamknięcia, uwięzienia oraz sam motyw klatki. W swej realizacji wskazują jasno, że stając przed potencjalnym wyborem, przed którym stanął ich bohater, a mianowicie zoo czy kabaret – oni zawsze wybierają kabaret, stając się tym samym tresowaną małpą w oczach widzów.

Spektakl powstaje w rocznicę 100-lecia śmierci autora „Sprawozdania dla Akademii”. W figurze Czerwonego Piotrusia dopatrywać się można samego Franza Kafki, który skądinąd widział na własne oczy w Pradze występ małpy w garniturze, a jego żydowskie pochodzenie mogło przyczyniać się do poczucia wyalienowania.

—————————————-

Reżyseria: Maciej Gorczyński

Dramaturgia: Aleksandra Nowakowska

Obsada: Adam Borysowicz, Natalia Dinges, Błażej Szymański, Lena Witkowska

Światło, scenografia: Iwona Bandzarewicz

Multimedia: Iwona Bandzarewicz, Adam Borysowicz

Produkcja: Agnieszka Skowronek

Muzyka:  Piotr Korzeniak (kompozycje), Aleksander Kwietniak (kompozycje, saksofon, wokal, instrumenty dęte), Piotr Śnieguła (kompozycje, instrumenty perkusyjne), Lena Witkowska (kompozycje, wokal)

Premiera: 9 czerwca 2024

Przedstawienie dla widzów 16+

Komentarze
Udostepnij