Zapowiedzi

W Toruniu 25. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt

25. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt

„Na granicy”

22 maja-12 czerwca 2021 r.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt po raz pierwszy w historii odbywa się w dużej części (cały program międzynarodowy) online. Są to zarówno spektakle zarejestrowane, które możemy obejrzeć w formie wideo, filmy dokumentalne, a także interaktywne przedstawienia grane na żywo poprzez platformę do telekonferencji Zoom. Na Zoomie właśnie odbędzie się premiera specjalnie przygotowanego pod to medium spektaklu #FollowTheRabbit – przygotowanego w klimacie gier escape room przez Teatr Horzycy.

Festiwal rozszerzyliśmy także w czasie – potrwa ponad trzy tygodnie (22 maja-12 czerwca). W drugiej części, ze względu na rozluźnienie obostrzeń, prezentujemy spektakle na żywo w Teatrze Horzycy. Są to spektakle z Polski, w tym dwie produkcje naszego teatru (Biblia: Próba zrealizowaną przez ekipę ze Słowenii pod wodzą Jerneja Lorenciego – nagrodzonego za Iliadę na MTF Kontakt w 2016 r. i Testament Marii reż. Piotr Kurzawa – nagrodzony na Festiwalu Debiutantów Pierwszy Kontakt w 2019 r.).

Tegoroczny KONTAKT to ponad 60 wydarzeń w sieci, w teatrze i wokół teatru. W programie znalazło się 27 pokazów 14 spektakli, 23 spotkania, a także filmy, koncert, rozmowy o książkach, wystawa, czytania oraz działania towarzyszące tworzone przez młodzież i studentów. Udział w 90% tych wydarzeń (w tym wszystkie spektakle online) jest bezpłatny!

Tegoroczny festiwal jest jubileuszowy. To 25. edycja Międzynarodowego Kontaktu i jednocześnie trzydziestolecie ustanowienia festiwalu. Pierwotnie miała się ona odbyć rok temu, w roku stulecia polskiego teatru w Toruniu. Przez pandemię, nie mogliśmy zrealizować przygotowanego programu. Zostało dziś z niego kilka pozycji, które teraz będą dostępne online. Zostało także hasło tej edycji festiwalu, które stało się jeszcze bardziej aktualne. To hasło brzmi „na granicy”.

Toruń, jako miasto graniczne, jest gospodarzem tego festiwalu spotkań dwóch światów: Wschodu i Zachodu. Zestawia teatr naszych sąsiadów w kontekście zarówno podejmowanych tematów, jak i sposobów opowiadania o nich.

Zapraszamy zatem na granicę. Przede wszystkim tę między teatrem jako spotkaniem aktorów z widzami a teatrem korzystającym z pośrednictwa technologii informatycznych. Na scenach Teatru Horzycy zaprezentujemy cztery przedstawienia polskie, w tym spektakle Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzyw jidysz (z napisami) z Teatru Żydowskiego, Kaspar Hauser z Teatru Współczesnego w Szczecinie i Krótka rozmowa ze Śmiercią z Teatru Fredry w Gnieźnie.

Zapraszamy za granicę: do domu nad jeziorem w północnej części Nowego Jorku, gdzie grupa zaprzyjaźnionych aktorów gra i żyje Mewą Czechowa, do klaustrofobicznej garderoby monachijskiego Resi, z której wyjścia szuka bohater 100 razy Lenz – próbaBuchnera grany przez znakomitą, młodą aktorkę. Na sceny NTGent w Gandawie, gdzie Luk Perceval rozprawia się z jedna z belgijskich traum (Żółty – cierpienia Belgii II: Rex), na wielką scenę Teatru Młodych w chorwackim Zagrzebiu na spotkanie z pokoleniem powojennym (Hinkemann). Do mieszkań gospodyń spektaklu Call Cutta at home w Kalkucie i Tallinie, gdzie mieszkają i transgranicznie pracują próbując łączyć cel ekonomiczny z potrzebą kontaktu, choćby międzykontynentalnego. 

Zapraszamy wreszcie na granicę światów: w Świątynia teraźniejszości – solo dla ośmiornicy w Lozannie, w stojącym na scenie akwarium mieszka uratowana z targowiska ośmiornica. Jest obserwowana i obserwuje, reaguje i prowokuje reakcje. Czasem nie wychodzi z kryjówki. Granice przekraczane są na Białorusi, w Iraku, w podwarszawskiej Kobyłce i – na co dzień – w Internecie. Festiwal teatralny pozwala śledzić te sytuacje z bezpiecznej pozycji.

Jesteśmy dziś na granicy także w innym znaczeniu. Coś mija, a przychodzi nowe. Kończy się jakiś świat, zmienia się nie tylko teatr, ale i radykalnie przeobraża się nasza rzeczywistość. I tutaj to hasło zbiega się z tegorocznym hasłem teatru Horzycy: koniec świata. Dokąd zmierza teatr i sztuka? Gdzie jest granica nowego teatru w dzisiejszym świecie? Czy granicę tę już przekroczyliśmy, czy mamy ją dopiero przed sobą?

Bilety:

Wszystkie wydarzenia online są nieodpłatne.

Ceny biletów na spektakle na żywo: normalny – 50zł, ulgowy- 40zł

Bezpłatne wejściówki oraz bilety na spektakle na żywo będą dostępne od piątku 14 maja na stronie Teatru Horzycy: https://teatr.torun.pl/repertuar/ 

Strona Festiwalu (kalendarium):

http://festiwal.teatr.torun.pl/

W PROGRAMIE:

  • Spektakle na żywo:

Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy / Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie

Kaspar Hauser / Teatr Współczesny w Szczecinie

Krótka rozmowa ze Śmiercią / Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie

Biblia: Próba / Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu

Testament Marii / Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu

  • Spektakle na platformie Zoom:

Call Cutta at Home / Rimini Protocol, Berlin

#FollowTheRabbit / Teatr im. Wilama Horzycy, Toruń

Enter Full Screen / Nowy Teatr, Warszawa

100 razy Lenz – próba / Residenztheater, Monachium

Nie chcę tego oglądać / Grupa Teatralna Impresario, Moskwa

  • Spektakle online (platforma VOD):

Świątynia teraźniejszości – solo dla ośmiornicy / Théâtre Vidy, Lozanna

Hinkemann / Teatr Młodych, Zagrzeb

Białoruś obrażona / Teatr Miejski, Gliwice

Żółty – cierpienia Belgii II: Rex / NTGen, Gandawa

  • Pokazy filmowe:

Jestem mewą / The Chekhov Project, USA

Co się stało z Alim? / Narodowy Teatr Dramatyczny, Słowenia

Usługa w chmurze / Residenztheater, Niemcy

Eimuntas Nekrošius: Przesuwanie horyzontu / Centrum Informacji i Edukacji Teatralnej i Filmowej, Litwa

Orestes w Mosulu. Realizacja / NTGent, Belgia

  • Czytania dramatów (transmisje na Facebooku):

Forum nowego dramatu ukraińskiego

Testament Marii Colma Tóibína – czytanie dramatu połączone z warsztatowym pokazem pracy reżyserskiej prowadzonym przez Piotra Kurzawę

  • Wydarzenia towarzyszące:
  • koncert otwarcia,
  • spotkania wokół książek,
  • rozmowy z twórcami,
  • wystawa fotografii,
  • działania współtworzone przez młodzież z grupy Młody Teatr.
Komentarze
Udostepnij