Zapowiedzi

W Warszawie trwa 12. Festiwal Oper Barokowych

Odbyło się najważniejsze wydarzenie XII Festiwalu Oper Barokowych: premiera opery „Giulio Cesare, HWV 17” Georga Friedricha Händla do libretta Nicoli Francesco Hayma.

Program trwającego wciąż festiwalu dopełniają wspaniałe koncerty. Najpierw koncert „The Rivals” z udziałem Maxa Emanuela Cenčića – wybitnego chorwackiego kontratenora. Jako sześciolatek zadebiutował w chorwackiej telewizji, śpiewając słynną arię Królowej Nocy z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta. W latach 1987-1992 śpiewał sopranem chłopięcym w chórze Wiener Sängerknaber, wyróżniając się ciekawą barwą głosu i nienaganną techniką. Z tego względu powierzano mu również partie solowe. Po przejściu mutacji rozpoczął w roku 2001 karierę jako kontratenor. W Warszawie wykona brawurowe arie z oper barokowych (Händel, Porpora, Vivaldi) z towarzyszeniem zespołu nuovo barocco pod dyrekcją Dimitrisa Karakantasa. Zamek Królewski w Warszawie, 20 października (godz. 18.00).

W następnych tygodniach na scenę Teatru WOK powrócą także tytuły znane z poprzednich lat. Najpierw nagrodzona w ubiegłym roku tytułem „Najlepszy Spektakl” w ramach XVII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury – „Dydona i Eneasz” Henry’ego Purcella (22 i 23 października). Opera o władzy, porywie namiętności i samotności. Inscenizacja Tomasza Cyza w centrum stawia emocje Dydony – jej siłę, wierność sobie, czystość intencji. Oraz uczucia i działania Eneasza – mężczyzny przeświadczonego o własnej dziejowej roli, przekraczającej czyjś osobisty los. Uniwersalność historii podkreśla umiejscowienie tego XVII-wiecznego muzycznego arcydzieła w drugiej połowie XX wieku.

W rolach głównych debiutująca w partii Dydony – Dorota Szczepańska oraz Artur Janda (Eneasz). Przy pulpicie dyrygenckim belgijski znawca muzyki baroku i klasycyzmu – Dirk Vermeulen.

Następnie zapraszamy na koncertowe wykonanie opery „L’Orfeo” Claudia Monteverdiego. Ten muzyczny cud z początku XVII wieku zaprezentują wspaniali śpiewacy: Agata Zubel (La Musica), Krystian Krzeszowiak (Orfeusz), Dorota Szczepańska (Eurydyka), Aleksandra Szmyd (Messaggera), Joanna Motulewicz (Speranza, Ninfa), Artur Janda (Pluton), Urszula Krygier (Prosperina), Rafał Tomkiewicz (Pasterz), Zbigniew Malak (Apollo), Aleksander Kunach (Pasterz). Usłyszymy oczywiście Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrę Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV), przy pulpicie dyrygenckim – maestro Adam Banaszak.

Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego, 29 października (godz. 19.00).

Koncert będzie retransmitowany przez Program II Polskiego Radia.

„Judyta triumfująca” Antonia Vivaldiego (6-8 listopada) – osadzona we współczesnych realiach inscenizacja Marii Sartovej, w stylowej, ale nie pozbawionej ognia muzycznej interpretacji Hugo Reyne’a. Oraz Laureat Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury 2022 w kategoriach “Najlepszy Reżyser” i “Najlepsze Kostiumy” „Castor i Pollux” Jeana-Philippe’a Rameau (23 i 24 listopada). Po ogromnym sukcesie, jakim była premiera opery „Armide” Jeana-Baptisty Lully’ego, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska-Whiskerd zaprosiła do współpracy przy kolejnej dużej produkcji ten sam tandem włoskich realizatorów: reżyserkę Dedę Cristinę Colonnę i scenografa Francesco Vitaliego. „Moja wizja inscenizacji i choreografii – tłumaczy Deda Cristina Colonna – jest odczytaniem libretta przez pryzmat ezoterycznej astronomii, opisaniem fabuły jako osobistej podróży człowieka od targanych nim wewnętrznych sprzeczności, po podbój ludzkiej świadomości, natury jako harmonii kontrastujących ze sobą sił. Przedstawione postacie dramatu będą mieć swoje odpowiedniki z Wielkich Arkanach Tarota”.

Wreszcie koncert „Belcanto furioso” wiedeńskiego zespołu Pandolfis Consort i sopranistki Lisy Rombach. W programie utwory Johanna Adolpha Hassego, Georga Friedricha Haendla, Antonia Vivaldiego i Carla Heinricha Grauna. Pandolfis Consort powstał w Wiedniu w 2004 roku, aby przybliżać szerszemu, zainteresowanemu gronu rzadko wykonywane dzieła znanych i częściowo zapomnianych kompozytorów. Zespół ma już ugruntowaną pozycję i jest regularnie zapraszany na międzynarodowe festiwale, a w jego repertuarze znajduje się ponad 500 utworów. Zamek Królewski, 15 listopada (godz. 19.00).

Szczegółowy program kolejnych wydarzeń XII Festiwalu Oper Barokowych dostępny jest na naszej stronie internetowej operakameralna.pl.

Do zobaczenia na koncertach i spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej.

Warszawska Opera Kameralna jest instytucją kultury Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Komentarze
Udostepnij