Zapowiedzi

Wakacyjny numer „Didaskaliów” dostępny za darmo online

Numer 157/158 „Didaskaliów” rozpoczynamy dwoma tekstami poświęconymi teatrowi Olivera Frljicia: Jan Niedziela opisuje i recenzuje HamletaMaszynę z Burgtheater w Wiedniu, a Paweł Sztarbowski w tekście o wymownym tytule Oliver Frljić i nowy koszmar Europy analizuje polityczne oddziaływanie teatru chorwackiego reżysera.

W kolejnym dziale, zatytułowanym „Kryzys teatru”, zamieszczamy rozmowy z Przemysławem Wojcieszkiem i Matthiasem Lilienthalem, między innymi o widocznych wyraźniej w czasie pandemii problemach w teatrze polskim i niemieckim. W kolejnym z cyklu przewodników po twórczości słynnych zagranicznych artystek, artystów i grup teatralnych prezentujemy Angélicę Liddell. Na przewodnik składają się: przekrojowy tekst Eweliny Topolskiej, manifest artystki oraz artykuł Kamili Łapickiej o hiszpańskich dramatach (w tym o tekście Liddell) poruszających kwestię przemocy wobec kobiet.

W dziale „Opera” Marcin Bogucki stawia pytanie, czy teatr operowy jest miejscem, gdzie kobiety są poddawane opresji, czy też przeciwnie – jest to przestrzeń ich emancypacji.

Kolejny blok poświęcony jest „Dekolonizacji wiedzy”. Mateusz Borowski bada, w jaki sposób tradycyjne konwencje dokumentalne są zawłaszczane i demontowane, by służyć celom dekolonizacji obrazu kulturowych Innych. Małgorzata Sugiera natomiast, przyjmując za punkt wyjścia opowiadanie Teda Chianga Story of Your Life i oparty na nim film Nowy początek Denisa Villeneuve’a, przedstawia zmodyfikowaną definicję performansu Richarda Schechnera w kontekście takich nurtów, jak studia dekolonialne i Black Studies, alternatywnych wobec zachodnich praktyk gromadzenia i przekazywania wiedzy.

W części poświęconej koronateatrowi publikujemy rozmowy z Maciejem Nowakiem i Michałem Zadarą oraz recenzje z internetowo-teatralnych cykli pandemicznych, takich jak: Projekt Kwarantanna Teatru Studio i Komuny Warszawa, Zrób to sam 2020. Majsterklasy Nowego Teatru, Pieszymaj kuratorowany przez Izabelę Zawadzką i Kamila Kuitkowskiego, Młodzi w Starym online w Starym Teatrze i Modelatornia Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. W dziale „Repertuar” omawiamy przedpandemiczne premiery Wojtka Rodaka, Piotra Cieplaka, Małgorzaty Wdowik, Cezarego Tomaszewskiego, Marty Guśniowskiej, Magdy Szpecht, a także spektakle festiwalu Teatroteka Fest 2020.

Dział „Zagranica” otwiera przekrojowy artykuł World Wide Webtheatre, w którym Anna R. Burzyńska pisze o tym, jak z pandemią radzą sobie w internecie teatry w krajach Europy, w Rosji i USA. Jeden z wyróżnionych przez nią projektów – End Meeting For All Forced Entertainment – jest szczegółowo omówiony przez Jana Karowa. Kolejne teksty poświęcone są teatrowi „na żywo”. Justyna Kautsch-Landorf recenzuje wstrząsający spektakl w reżyserii Milo Raua, bazujący na prawdziwej historii belgijskiej rodziny, która popełniła zbiorowe samobójstwo. Thomas Irmer pisze natomiast o wymierzonym w prawicową, populistyczną partię Alternatywa dla Niemiec (Alternative für Deutschland, AfD) przedstawieniu Das Blaue Wunder (Niebieski cud) w reżyserii Volkera Löscha.

Numer zamykają omówienia książek: ‘Salle d’attente’ de Krystian Lupa. Création et transmission pod redakcją Izabelli Pluty teatrologicznego reportażu dokumentującego pracę Krystiana Lupy w Teatrze Vidy w Lozannie nad przedstawieniem Poczekalnia (2011), Sztuka znikania. Teatralność w czasach ponowoczesnych Agnieszki Sosnowskiej, Estetyka/inestetyka. Współczesne teorie działań artystycznych oraz Czy to temat? Dramaty Zofii Posmysz.

Od 2020 roku numery „Didaskaliów” bezpłatnie publikowane są tylko w internecie: www.didaskalia.pl.

Redakcja „Didaskaliów”

Komentarze
Udostepnij