Na co dzień nie chodzą do teatru. Ich codzienność to domy dziecka, ośrodki wychowawcze czy zakłady karne. Ofertę dla młodych wykluczonych przynosi zbudowany wokół dramatu Kuby Kaprala projekt artystyczno-społeczny „Wejdź Nowa” stworzony w Teatrze Pinokio w Łodzi. Ma on oddać uczestnikom twórczą sprawczość i przełamać bariery dostępu do kultury.
Dzięki rozpoczynającemu się właśnie projektowi podopieczni łódzkiego Zakładu Karnego nr 1, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 oraz Domu Dziecka nr 3 w listopadzie i grudniu wezmą udział w performatywnym czytaniu dramatu „Wejdź Nowa” Kuby Kaprala. Prezentacji tekstu w mistrzowskiej interpretacji Małgorzaty Krawczenko towarzyszyć będą warsztaty edukacyjno-arteterapeutyczne.
– Ten projekt to szansa na dotarcie z ofertą teatralną do młodych osób, które na co dzień nie mają dostępu do kultury. Chcemy nie tylko przedstawić im wartościowy, nagradzany tekst, ale przede wszystkim dać im możliwość twórczego działania i wypowiedzenia się na temat własnych doświadczeń – mówi Gabriel Gietzky, Dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi.
Tekst Kuby Kaprala jest próbą zmierzenia się z doświadczeniami i myślami nastolatki, która przebywa w „miejscu, dla którego nie sposób znaleźć nazwy”, choć wiele wskazuje na to, że znajduje się ona w szpitalu psychiatrycznym lub młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Opierając się na żywym języku współczesnego pokolenia „płatków śniegu” – jak przyjęło się nazywać osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku – „Wejdź Nowa” ma szansę dotknąć czułych strun uczestników wydarzenia, którzy odnajdą w tekście odniesienia do otaczającej ich rzeczywistości i własnych doświadczeń.
Reżyserką performatywnego czytania jest Dorota Abbe, absolwentka łódzkiej filmówki, wieloletnia aktorka Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Teatru Nowego w Poznaniu, laureatka Gloria Artis, wyróżniona reżyserka spektakli dla dzieci i młodzieży oraz założycielka Fundacji Na Marginesie, działającej na rzecz przeciwdziałania wykluczeniom poprzez sztukę. Oprawą muzyczną wydarzenia zajął się Piotr Osak, a plakat stworzyła Ada Jarzębowska.
Dramat Kuby Kaprala składa się z trzech części. Ostatnia z nich otwarta jest na refleksję odbiorców i to ona da punkt wyjścia do spotkania edukacyjnego – pomyślanego i realizowanego jako arteterapeutyczny warsztat dramaturgiczny podsumowany dyskusją. Wspólnie z Martą Magalską, koordynatorką ds. edukacji i jakości literackiej, uczestnicy spróbują znaleźć inne, własne, zakończenie opowiedzianej historii. Każdą z zapisanych propozycji przeczyta – wciąż w konwencji performatywnej – Małgorzata Krawczenko.
– Dzięki temu wspólnie, zespołowo będziemy w stanie stwierdzić, co działa na scenie. Spotkanie, zgodnie ze sztuką terapii, zostanie domknięte dyskusją: czy to, co działa na scenie, może zadziałać w realnym życiu? I odwrotnie: czy to, co nie sprawdza się na scenie, na pewno nie ma prawa wydarzyć się „tu i teraz”? Czy pisząc, że „można wszystko”, Kuba Kapral miał rację? – dodaje Marta Magalska, koordynatorka projektu. – Wspólnie z młodymi odbiorcami stworzymy przestrzeń do bezpiecznej, otwartej rozmowy o naszych emocjach i poruszymy ważne dla nich, ale też dla nas tematy, takie jak bunt, choroba, wykluczenie czy inność – dodaje.
„Wejdź Nowa” to kontynuacja działań organizowanych przez Teatr Pinokio w Łodzi – włączających młodzież do twórczych dyskusji podejmujących problemy współczesnego świata. Projekt powstaje w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łodzi, Teatrem Nowym im. I. Cywińskiej w Poznaniu, Tomaszem Bilickim oraz Agencją Dramatu i Teatru.
Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna 2024.