Zapowiedzi

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki na festiwalu EUFONIE

Elīna Garanča 15 listopada, podczas uroczystego otwarcia festiwalu Eufonie, wystąpi po raz pierwszy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Heroiny muzyki polskiej

Utwory interpretować będą znakomici muzycy: zespoły wokalne i instrumentalne oraz soliści i aktorzy. Jubileusz Joanny Wnuk-Nazarowej, kompozytorki związanej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, stanie się pretekstem do głębszego zanurzenia się w twórczość kobiet-kompozytorek, od Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której Mémoire de Mémoire zostanie wykonane w Polsce po raz pierwszy. Na koncert Heroiny muzyki polskiej zapraszamy do POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich 16 listopada o godz. 19.00. Wystąpi Piotr Majoor (trąbka), Adrian Gryciuk (puzon basowy), Mariusz Pędziałek (obój), Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Katarzyny Tomali-Jedynak. Współorganizatorem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Na twórczość polskich kobiet-kompozytorek zwróciliśmy uwagę w 2021 roku, wydając nakładem ANAKLASIS, w serii SOUNDS, album POLISH HEROINES OF MUSIC. Warto bowiem dostrzec i podkreślić artystyczne dokonania znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek. Album spotkał się z międzynarodowym uznaniem, zdobywając nagrodę Coup de coeur 2021, przyznawaną przez francuską Académie Charles Cros.

Muzyka konieczna

W ramach festiwalu ponownie zabrzmi Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna, znajdująca się w katalogu dzieł Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Komponując ją Mykietyn włożył przysłowiowy kij w mrowisko. Jednym artystycznym przedsięwzięciem zarówno wpisał się w wielką tradycję pasyjną, jak i dokonał rewolucyjnych przemian we współczesnym pojmowaniu gatunku. Połączył tradycję z techniką sonorystyczną, muzyką konkretną czy rockiem, śpiew klasyczny z naturalnymi odgłosami emocji, melorecytacją, Sprechgesangiem. Tematem utworu jest nie tylko męka Chrystusa (przedstawiona w sposób wcześniej w historii muzyki niespotykany, bo od końca), ale cierpienie jako element egzystencji człowieka.

Muzyczne wizytówki #91 | Paweł Mykietyn opowiada o Pasji wg św. Marka

Dzieło po raz pierwszy wykonano w 2008 roku we Wrocławiu. W kolejnym roku Andrzej Chłopecki, w książce programowej festiwalu „Warszawska Jesień”, pisał o nim: Ten utwór niepokoi. W nadzwyczajny sposób prowokuje do namysłu o nas, o naszej wierze, naszej kondycji, wywołuje pytania natury egzystencjalnej. „Pasja wg św. Marka” na głosy i instrumenty Pawła Mykietyna może stać się dla nas muzycznym dyskursem na temat: Jezus i my. Paweł Mykietyn swym dziełem uderzył w wielki dzwon. Przypuszczam, że jego brzmienie zakołacze i w naszych zmysłach, naszych sercach i naszych myślach.

Podczas festiwalu Eufonie Pasję wg św. Marka wykonają 21 listopada w Filharmonii Narodowej o godz. 19.30 mezzosopranistka Urszula Kryger, Kasia Moś, Magdalena Cielecka, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Będzie to pierwsze wykonanie dzieła z akcją sceniczną. Reżyseruje Tomasz Cyz, za choreografię odpowiada Anna Hop, a za reżyserią światła Katarzyna Łuszczyk. Wykonaniu towarzyszyć będą projekcje video Moniki Stolarskiej i Piotra Bontrona.

Baśnie nocy

Z dzieł wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które ulokowały się w programie festiwalu Eufonie, na szczególną uwagę zasługują również: III Symfonia „Pieśni o nocy” i Pieśni księżniczki z baśni op. 18 Karola Szymanowskiego. Utwory łączy nie tylko ich autor, ale i egzotyka, liryzm oraz orientalna aura. 23 listopada w Filharmonii Narodowej, podczas koncertu zatytułowanego „Baśnie nocy” wykonają je: sopranistka Iwona Sobotka, Chór Filharmonii Narodowej oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Klauzy.

Festiwal potrwa do 8 grudnia i obejmie swoim zasięgiem Warszawę, Kraków, Lusławice, Lublin, Katowice i Dębicę.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od 1945 roku specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Szeroka oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych kompozytorów. Jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Odpowiadając na oczekiwania współczesnego odbiorcy, w 2019 roku PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jako wydawca „Ruchu Muzycznego” Oficyna stwarza przestrzeń dla artystycznego dialogu i naukowej refleksji, wymiany myśli i kształtowania świadomości estetycznej. Natomiast gromadzone od początku działalności w archiwach Instytucji zasoby udostępniane są w Polskiej Bibliotece Muzycznej – cyfrowej bazie zbierającej niejednokrotnie unikatowe materiały nutowe i ikonograficzne. PWM inicjuje działania edukacyjne będąc głównym organizatorem popularnych Dni Edukacji Muzycznej. W ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” Oficyna zabezpiecza dziedzictwo muzyczne czasu zaborów i prowadzi działania przybliżające twórczość i działalność artystyczną tamtych czasów m.in. w ramach Kursu Edytorstwa Muzycznego oraz najnowszej serii podcastów „DNA Muzyki Polskiej”. Więcej na www.pwm.com.pl

Komentarze
Udostepnij