Zapowiedzi

Wieści i zapowiedzi z warszawskiego Nowego Teatru

14-20 września 2020
Generation After 4. Showcase

Nowa szkoła myślenia, osobiste wypowiedzi, radykalne środki. Czwarta edycja festiwalu przenosi się w wirtualną przestrzeń.

Czasy są coraz bardziej niespokojne, pytań coraz więcej, a odpowiedzi — coraz bardziej chaotyczne. Co nowego, co dalej? Wszyscy odczuwamy potrzebę zmiany, Zmiany, wielu zmian. Ale sama potrzeba nie jest generatorem nowego porządku. Myśląc o pokoleniu po 2020 szukamy nie tylko nowych metod kreacji, nowych źródeł i przewartościowań paradygmatu — wyznaczających terytoria zmian. Przyglądamy się bliżej temu, co znane, dostrzegając w tym możliwości i ograniczenia.

W ramach Generation After 4.  Showcase zaprezentujemy najnowsze zjawiska polskiej sceny teatralnej przedstawicielom i programatorom najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki.

We współpracy z warszawskimi scenami: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Komuna/Warszawa, STUDIO teatrgaleria, TR Warszawa, Teatr Powszechny i Zachęta Narodowa Galeria Sztuki zaprezentowane zostaną spektakle takich twórców jak Wojciech Grudziński, Grzegorz Jaremko, Katarzyna Kalwat, Anna Karasińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Anna Nowak, Jędrzej Piaskowski, Anna Smolar, Magda Szpecht.

Prezentacjom towarzyszą rozmowy prowadzone przez Instytut Sztuk Performatywnych, wirtualne przewodniki po lokalnych teatrach, dla których budynek jest tylko pretekstem do opowiedzenia o misji instytucji, oraz rozmowy “jeden na jeden” między gośćmi a przedstawicielami instytucji i artystami.

Na nasze szczęście teatr ma profetyczny dar: czuje, antycypuje i uwrażliwia na fakty społeczne, które staną się częścią naszej najbliższej przyszłości. Uważna obserwacja pozwala wyciągać wnioski. My zaglądamy do głów najradykalniejszych twórców nowego polskiego teatru.

#RamówkaNowegoTeatru
Dom – muzeum artysty

Na pewno każdy był kiedyś w jakimś domu artystki/artysty zamienionym w muzeum. To są bardzo ciekawe i specyficzne miejsca. Pobudzają wyobraźnię swą voyerystyczną ofertą. Jakie było to biurko, przy którym pracował? Jakie miał łóżko, w którym przyjmował kochanki/kochanków? Jaki miał widok z okna? Zwykle po takich domach chodzimy z przewodnikiem, żeby nie zwędzić cennej fifki do papierosów albo niedbale odłożonych na fortepianie rękawiczek. To wtajemniczenie w intymność i prywatność jest często mistyfikowane. Zdarzają się domy artystów w całości urządzone przez złych lub dobrych kustoszy. (Byliście kiedyś w Czarnolesie?!) Mistyfikuje się też często sam artysta już za życia.

Dziś wszyscy siedzimy w domach i bez przerwy zaglądamy do cudzych wnętrz w programach telewizyjnych, w komunikatorach.  Często widzimy rzeczy, których widzieć nie powinniśmy. Kiedy indziej kadry są starannie zaprojektowane. Najczęściej nadal obowiązuje tak zwana ściana z książek.

Czworo reżyserów teatralnych, próbuje wyobrazić sobie własny dom jako muzeum artystki/artysty, własne muzeum, urządzone już po śmierci. Pokażą go tak, jak chcieliby, żebyśmy go zobaczyli: ważne dla twórcy rzeczy, które się w nim znajdują, miejsca, klimaty. Opowiedzą, dlaczego te rzeczy mają znaczenie. Jak inspirują? Od czego odwodzą, a na co naprowadzają? Jak żył bohater tego miejsca, gdzie tworzył, gdzie odpoczywał, jakie miał dziwne nawyki (pamiętacie, że Balzac przechowywał w szufladzie biurka gnijące jabłka, bo tylko ten zapach uruchamiał go do pisania?), jaki miał gust, co po sobie zostawił czy zaplanował jakieś upamiętnienie swojej osoby? Gdzie przechowuje otrzymane nagrody i wyróżnienia? Jak wygląda jego strój do pracy?

Cztery różne oprowadzania po muzeach czworga reżyserów. Jakie oblicze pokaże Markus Örhn? Jakie przestrzenie inspirują Krystiana Lupę? Śledźcie kanały Nowego Teatru i przekonajcie się sami!

Działania w ramach projektu #RamówkaNowegoTeatru dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu  „Kultura w sieci”.

Komentarze
Udostepnij