Zapowiedzi

Wkrótce PREMIERA “Romea i Julii” w Operze na Zamku w Szczecinie

Z przyjemnością informujemy, że 14 lutego w Operze na Zamku w Szczecinie o 19.00 odbędzie się premiera opery „Romeo i Julia” Charles’a Gounoda – romans wszech czasów według dramatu Wiliama Szekspira. To historia młodzieńczej miłości i konfliktu rodów, historia, w której niewinność jest uwikłana w rodzinne porachunki świata dorosłych. Żadna z oper Gounoda nie odniosła tak wielkiego triumfu. Już w roku premiery dzieło przekroczyło liczbę 100 wystawionych przedstawień. Szczeciński spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne objął Franck Chastrusse Colombier.

„Romeo i Julia”
Muzyka: Charles Gounod
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira

Światowa prapremiera – 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera – 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.

Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.

„Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (…).

O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to „cztery duety miłosne z dodatkami”. Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (…).

Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (…).

Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (…). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe” z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (…).

Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen”.

Michał Znaniecki, reżyser

Jak pisze Józef Kański w „Przewodniku operowym” z 1997 roku: „”Romeo i Julia” to podobnie jak “Faust” temat, który szczególnie pociągał wyobraźnię kompozytorów. Riemann w swoim “Opernhandbuch” wymienia aż 17 oper osnutych na tle tragedii Szekspi­ra, i to wystawionych tylko do 1877; jeżeli weźmiemy pod uwa­gę także dzieła symfoniczne i baletowe, rejestr ten znacznie się powiększy (m. in. o utwory Berlioza, Czajkowskiego i Prokofie­wa). “Romeo i Julia” Gounoda jest jednym z najdoskonalszych przykładów gatunku opery lirycznej. Akcja sceniczna ograni­czona została do minimum, jeżeli pominiemy scenę na balu u Kapuletów oraz starcie wrogich stronnictw i walkę Mercutia, następnie zaś Romea z Tybaltem. Główną treść stanowią we­wnętrzne przeżycia i uczucia bohaterów – słusznie też powie­dziano, iż “Romeo i Julia” jest właściwie nie tyle operą, ile raczej nieprzerwanym ciągiem duetów miłosnych. Wszystkie walory talentu Gounoda, a więc francuska wytworność i subtelność, znakomita instrumentacja, a przede wszystkim niezwykła melodyjność, przejawiają się tu w całej pełni”.

kierownictwo muzyczne:                    Franck Chastrusse Colombier

inscenizacja, reżyseria, kostiumy:   Michał Znaniecki

scenografia:                                              Luigi Scoglio  

choreografia:                                           Elżbieta Pańtak
Grzegorz Pańtak

Obsada:

Romeo                           Juan Noval Moro,
Pavlo Tolstoy

Julia                                Anna Farysej,
Victoria Vatutina

Ojciec Laurenty          Andrew Robert Munn
Aleksander Teliga

Mercutio                       Tomasz Łuczak
Christian Oldenburg

Stefano                          Lucyna Boguszewska
Michał Sławecki

Kapulet                          Janusz Lewandowski

Tybalt                             Maciej Komandera
Paweł Wolski

Gertruda                       Renata Dobosz

Parys                               Michał Sobiech

Gregorio                       Dawid Dubec

Benvolio                       Piotr Zgorzelski 

Królowa Mab              Jadwiga Krowiak

Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku

Dyrygent                        Franck Chastrusse Colombier

Dyrekcja Opery na Zamku w Szczecinie zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach i repertuarze.

Plakat powstał na podstawie zdjęcia Tomasza Lazara.

Streszczenie libretta na podstawie „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego

Komentarze
Udostepnij