Trzy lata temu zainaugurowaliśmy cykl „Trzy w jednym”, w ramach którego na naszych scenach prezentowane są różne ciekawe projekty teatralne. Tym razem będą to dwa spektakle Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu: „Odejście Głodomora” Tadeusza Różewicza w reż. Siergieja Artsiomenko (24 sierpnia) i „Baśń o Jakóbie Szeli” na podstawie powieści Radka Raka w reż. Miłosza Pietruskiego (25 sierpnia). W kolejny weekend (30 i 31 sierpnia) zobaczymy premierowy spektakl fundacji Jubilo, pt. „Bez skrzydeł/Wingless” (reżyseria: Lorenzo Volpi Lutteri). Z kolei 1 września Zdzisław Kuźniar zaprezentuje na Scenie na Strychu WTW monodram pt. „Księga Hioba”.
Więcej informacji o spektaklach:
„Odejście Głodomora” to bardzo osobista interpretacja dramatu Różewicza dokonana przez studenta reżyserii Akademia Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Pochodzący z Białorusi twórca prezentuje straszną i jednocześnie zabawną opowieść o okrutnej rzeczywistości, w której jak pisze: „żyje teraz moje rodzime społeczeństwo w Białorusi. Społeczeństwo, które głoduje fizycznie, ale nie głoduje informacyjnie, nieustannie pożerając owoce chorego mózgu aparatu kontrolnego”.
„Odejście Głodomora”
Realizatorzy:
autor: Tadeusz Różewicz
reżyseria, adaptacja, opracowanie muzyczne: Siarhei Artsiomenka
współpraca scenograficzna: Natalia Węclewska (ASP Wrocław)
Akademia Sztuk Teatralnych, Wydział Lalkarski we Wrocławiu
obsada: Dominika Banaszek, Mateusz Guzowski, Alicja Smaczny.
Punktem wyjścia dla twórców spektaklu „Baśń o Jakóbie Szeli” jest pytanie o tożsamość: osobistą – w której pragnienie zmiany świata okupione jest poświęceniem samego siebie; społeczną, w której kwestionujemy nasz status w społeczeństwie; polityczną – w której dzieje chłopskiego powstania ukazują historię krzywd, a nadzieja na ponadklasowe społeczeństwo kończy się krwawą rzezią.
W powieści, wszystko rozgrywa się w świecie, w którym realne przenika się z nierealnym, a w spektaklu istnieje dodatkowy wymiar tej dwoistości – aktorzy są i nie są postaciami, są i nie są narratorami. Są trochę ludźmi, a trochę duszami szukającymi spokoju.
„Baśń o Jakóbie Szeli”
Realizatorzy:
Akademia Sztuk Teatralnych, Wydział Lalkarski we Wrocławiu.
Egzamin studentów 3 roku
adaptacja i reżyseria Miłosz Pietruski
obsada: Jagoda Zimała, Maria Głubisz, Natalia Podyma, Natalia Dudziak, Anna Bertman, Vasylyna Martseniuk, Tomasz Żurek, Kajetan Bartosik.
W spektaklu wykorzystano lalkę autorstwa Mariki Wojciechowskiej (ze spektaklu dyplomowego „Dom Rzeczy Pospolitych” w reż. Agaty Biziuk).
„Bez skrzydeł/Wingless” eksploruje archetypiczny temat wolności w splocie starożytnych słów, tradycyjnych pieśni i współczesnych rozważań. To żartobliwa odpowiedź na fizyczną i psychiczną przemoc czasów, w których żyjemy, inscenizacja naszych zbiorowych lęków i naszej potrzeby lekkości.
Spektakl, wykonywany przez czterech aktorów i śpiewaków, opowiada senną podróż małej grupy ludzi uciekających przed uciskiem w poszukiwaniu miejsca pokoju i wolności.
Poprzez muzykę, ruch, śpiew polifoniczny i słowo poetyckie, wykonawcy ucieleśniają marzenia i lęki niegdyś skrzydlatych istot, ich wyboistą drogę przez ograniczone granice ziemi i próbę znalezienia nowej formy wolności.
„Bez skrzydeł/Wingless”
Realizatorzy:
dramaturgia: Arystofanes, „Ptaki”, Farid Ad-Din Attar „Język ptaków”
reżyseria: Lorenzo Volpi Lutteri
scenografia i kostiumy: Katarzyna Pieniawska
muzyka tradycyjne pieśni korsykańskie, tradycyjne pieśni ormiańskie, autorska kompozycja muzyczna oparta na tekście Enuma Elis – Tablica I, Babilon.
obsada: Joshua Doerksen, Aleksandra Gronowska, Michał Murawski, Diego Pileggi.
Spektakl w językach: polskim, angielskim, włoskim z napisami.
„Księga Hioba” to z kolei nowy spektakl Zdzisława Kuźniara – aktora, który z Wrocławskim Teatrem Współczesnym, wcześniej Teatrem Rozmaitości, współpracuje od 1961 roku. Monodram jest dla niego powrotem do tego tekstu – 20 lat temu wystąpił we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w spektaklu o tym samym tytule, który wyreżyserował Piotr Cieplak. Tym razem 93-letni artysta sam gra i reżyseruje. Jak Kuźniar zinterpretuje po latach jedną z najwybitniejszych ksiąg Starego Testamentu, traktującą o problemie niezasłużonego cierpienia, bożej sprawiedliwości i zła?
„Księga Hioba”
Realizatorzy:
tłumaczył z hebrajskiego: Czesław Miłosz
monodram Zdzisława Kuźniara
inspicjentka: Katarzyna Krajewit
obsada: Zdzisław Kuźniar
głosów użyczyły: Anna Kieca, Ewa Niemotko, Lina Wosik.
Więcej informacji i bilety: www.wteatrw.pl
Sezon 2024/2025
Pierwszą premierą (14 września) w nowym sezonie będzie „Przemiana” na podstawie opowiadania Franza Kafki, w reżyserii Michała Kmiecika. Informacje o kolejnych premierach podamy we wrześniu.
fot. Marta Bratuś