Zapowiedzi

Wyniki konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki ­— La Biennale di Venezia

Znamy zwycięzców konkursu na projekt kuratorski wystawy w Pawilonie Polskim na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki ­— La Biennale di Venezia. Jury wybrało projekt wystawy Małgorzaty Mirgi-Tas „Przeczarowując świat” zaproponowany przez kuratorów Wojciecha Szymańskiego i Joannę Warszę. Zjawiskowy projekt polsko-romskiej artystki jest próbą poszerzenia polskiej oraz europejskiej ikonosfery i historii sztuki o przedstawienia kultury romskiej. Nawiązując do tytułu 59. edycji Biennale (Mleko snów), artystka wykreuje magiczny, nieustannie poddawany „przeczarowywaniu świat”, który stanie się dla odbiorców rodzajem schronienia – azylu oferującego nadzieję i wytchnienie. Otwarcie Biennale Sztuki 2022 planowane jest na 23 kwietnia 2022 roku.

28 września 2021 roku w Zachęcie — Narodowej Galerii Sztuki odbyły się obrady Jury konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2022 roku.

Jury powołane przez Profesora Piotra Glińskiego, wicepremiera, ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu, w składzie: Mateusz Adamkowski,  Maciej Aleksandrowicz, Piotr Bernatowicz, Jacek Friedrich, Alicja Knast, Agnieszka Komar-Morawska, Joanna Mytkowska, Joanna Malinowska, Barbara Schabowska, Sylwia Świsłocka-Karwot, Andrzej Szczerski, Jarosław Suchan, Tomasz Wendland, Hanna Wróblewska (Przewodnicząca Jury), Karolina Ziębińska-Lewandowska — wystosowało następujące oświadczenie:

Po zapoznaniu się ze zgłoszonymi projektami oraz po długiej i wnikliwej dyskusji jury w jawnym dwuetapowym głosowaniu wskazało do realizacji projekt wystawy Małgorzaty Mirgi-Tas „Przeczarowując świat” zaproponowany przez kuratorów Wojciecha Szymańskiego i Joannę Warszę (godło Bacht). Jury zwróciło uwagę na niezwykle atrakcyjną wizualną formę (otwierającą pawilon na szeroką publiczność) połączoną z oryginalną i przemyślaną konstrukcją ideową „proponującą nową narrację o nieustannej wędrówce obrazów i wzajemnych wpływów pomiędzy kulturą romską, polską a europejską”. W twórczy sposób doświadczenie osobiste artystki i lokalne historie splatają się tu m.in. z tradycją renesansowego malarstwa ściennego zaś prywatna ikonografia łączy się z symboliką i alegorią sprzed stuleci.

Jako rezerwowy wybrano projekt Teresy Murak „Velma” kuratorowany przez Łukasza Rondudę i Łukasza Mojsaka i złożony pod godłem TM.

Do końca października 2021 na stronie https://labiennale.art.pl/konkurs/2022-2/ opublikowane zostaną wszystkie 33 dopuszczone do konkursu projekty.

Udział Polski w 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji finansuje Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Rzeczypospolitej Polskiej.

Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki jest organizatorem wystaw w Pawilonie Polskim na Biennale Sztuki i Biennale Architektury w Wenecji. Dyrektor galerii pełni funkcję komisarza pawilonu. Projekt wybierany jest w drodze otwartego konkursu. Polska posiada własny pawilon ekspozycyjny, który znajduje się w Giardini — jednym z dwóch głównych terenów ekspozycyjnych biennale.


59. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia

23 kwietnia – 27 listopada 2022
kuratorka generalna: Cecilia Alemani
temat przewodni: Mleko snów
więcej o Biennale Sztuki 2022: https://www.labiennale.org/en/art/2022

Informacje o konkursie i Pawilonie Polskim: Joanna Waśko j.wasko@zacheta.art.pl
Kontakt dla prasy: Joanna Andruszko j.andruszko@zacheta.art.pl

Biogramy zwycięskiego zespołu:

Małgorzata Mirga-Tas, polsko-romska artystka i aktywistka. W swoich pracach podejmuje problematykę antycygańskich stereotypów, budując afirmatywną ikonografię społeczności romskich. Ukończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2004). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, między innymi: 11. Berlin Biennale (2020), Biennale Art Encounters w Timiszoarze (2019, 2021), 3. Autostrada Biennale w Prizrenie (2021), w Morawskiej Galerii w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020), Rautenstrauch-Joest-Museum w Kolonii (2021). Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Wojciech Szymański, historyk i krytyk sztuki, niezależny kurator.Adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktor i autor książek i katalogów wystaw, kierownik i wykonawca w licznych polskich i międzynarodowych projektach badawczych, od 2019 roku redaktor naczelny rocznika „Ikonotheka”. Jest kuratorem kilkudziesięciu wystaw w Polsce i zagranicą; od wielu lat specjalizuje się we współczesnej sztuce romskiej i jej obiegu w globalnym świecie sztuki. Wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas zrealizował wystawy: Kali Berga (Kraków 2016, Berlin 2017), Prawo spojrzenia (Kraków 2018), 29. Ćwiczenia ceroplastyczne (Orońsko 2020), Wyjście z Egiptu (Białystok 2021). Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Krakowie.

Joanna Warsza, dyrektorka programowa studiów kuratorskich CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie oraz kuratorka niezależna. Ostatnio współkuratorka, wraz z Övül Ö. Durmusoglu, Die Balkone w Berlinie, 3. Autostrada Biennale w Kosowie i festiwalu Survival Kit w Rydze. Wcześniej dyrektorka artystyczna Public Art Munich 2018, kuratorka pawilonu Gruzji na 55. Biennale Sztuki w Wenecji, Biennale w Göteborgu, Programu Publicznego na Manifesta 10 w St. Petersburgu, oraz współkuratorka, na zaproszenie Artura Żmijewskiego, 7. Berlin Biennale.  Ostatnio opublikowała Red Love. A Reader on Alexandra Kollontai (wraz z Marią Lind and Michele Masucci; 2020), oraz I Warren Niesłuchowski też tam był. Gość-Inny (wraz z Siną Najafi; wyd. przez Cabinet Books i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2020). Pochodzi z Warszawy, mieszka w Berlinie.

fot. Bartosz Górka

Komentarze
Udostepnij