Robert Bondara – tancerz, choreograf, pedagog – jedno z najgłośniejszych nazwisk współczesnej choreografii europejskiej, tworzący na kilku kontynentach dla słynnych zespołów baletowych, artysta uhonorowany długą listą nagród (m.in. Le Prix de Biarritz, czterokrotnie Nagroda im. Kiepury w kategorii „najlepszy choreograf”- ostatnia w 2024 r.) – jest także reżyserem.
Po czterech spektaklach baletowych stworzonych dla zespołu tancerzy Opery Nova (Zniewolony umysł, Stabat mater, Harnasie, Alicja w Krainie Czarów) sięga po operę Glucka Orfeusz i Eurydyka. Nie tylko reżyseruje, ale – jak można domyślać się – tworzy choreografię. Bohaterów opery odtwarzają -jako równorzędne role – śpiewacy i tancerze.
Bydgoski spektakl (premiera 16 listopada) nie będzie nawiązywał w warstwie wizualnej do antyku, ale „obecność mitu” będzie odczytywalna poprzez osadzenie jej we współczesnej wrażliwości widza i odniesienie do dzisiejszej emocjonalności. Czy tak wiele różni się ona od uczuciowości starożytnych?
Do sprawowania kierownictwa muzycznego zaproszony został Przemysław Fiugajski dysponujący rozległym repertuarem symfonicznym i operowym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XVIII wieku. Jak mówi: Orfeusz i Eurydyka to muzyka bardzo teatralna, efektowna, operująca szerokim wachlarzem emocji.
Emocje widzów zostaną wzmocnione niezwykłą warstwą wizualną, która powstaje dzięki talentowi współpracujących często z Robertem Bondarą: Diany Marszałek (scenografia), Martyny Kander (kostiumy), Jagody Chalcińskiej (projekcje multimedialne, zdjęcia podwodne).
Aktualnie odbywają się przymiarki kostiumów , ustawianie i wykańczanie scenografii W najbliższych dniach rozpoczynają się próby na scenie.
W sprzedaży jeszcze bilety na drugie przedstawienie (niedziela, 17 XI o godz.18) i spektakl wtorkowy, 19 XI o g.19.
Robert Bondara jest polskim tancerzem, choreografem, reżyserem i pedagogiem, wieloletnim artystą Polskiego Baletu Narodowego. W 2018 roku objął stanowisko kierownika Baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
Robert Bondara jest absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Szkoły Głównej Handlowej i Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym w latach 2007 – 2018 współpracował jako wykładowca. Początkowo występował w Łódzkim Teatrze Muzycznym, a następnie przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2005 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego, gdzie brał udział w spektaklach takich twórców jak m.in. Jiří Kylián, John Cranko, Krzysztof Pastor, Emanuel Gat, William Forsythe, John Neumeier, Alexei Ratmansky, Frederick Ashton.
Jest laureatem II nagrody (pierwszej nie przyznano) oraz Nagrody Specjalnej Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej w Warszawie (2008) oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „Choreograf Roku” (2011). Jest uczestnikiem 27-go i 29-go Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Hanowerze (2013, 2015). W 2018 zdobył nagrodę „Le Prix de Biarritz”na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Bordeaux. W tym samym roku został laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w dwóch kategoriach: „Najlepszy Choreograf” za Świteziankę zrealizowaną dla Polskiego Baletu Narodowego i „Najlepszy Reżyser” za operę Legenda Bałtyku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, która została również nagrodzona w kategorii „Najlepszy Spektakl Roku”. W 2021 jego autorski spektakl „Don Juan” nagrodzono Teatralnymi Nagrodami Muzycznymi im. Jana Kiepury w pięciu kategoriach, m.in. „Najlepszy Choreograf” i „Najlepszy Spektakl Roku”. Odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W 2023 r. otrzymał nagrodę ZAiKSu „za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości choreograficznej”. W 2024 roku nagrodzony Nagrodą im. Kiepury w kategorii „najlepszy choreograf” za spektakl „Królowa Śniegu”.
Robert Bondara uczestniczył w Warsztatach Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego przegotowując balety, które potem były włączane do kameralnego repertuaru zespołu. Jako gościnny choreograf inscenizował swoje prace w Polsce, jak i za granicą, między innymi dla Litewskiego Narodowego Teatry Opery i Baletu w Wilnie, Czeskiego Baletu Narodowego, Chemnitz Ballett, West Australian Ballet, Company E w Waszyngtonie, Moskiewskiego Akademickiego Teatru Muzycznego im. Stanisławskiego i Niemirowicza-Danchenko, Kieleckiego Teatru Tańca, Opery Śląskiej w Bytomiu, Opery na Zamku w Szczecinie, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Opery Nova w Bydgoszczy, Moving Arts z Kansas City ,dla Polskiego Baletu Narodowego, dla Dance Theatre of Harlem w Nowym Jorku.
Jego choreografie były prezentowane w wielu miejscach na świecie m.in. na 43. Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Kuopio w Finlandii, Ogólnopolskim Konkursie Baletowym w Gdańsku, Festiwalu Didura w Sanoku, w moskiewskim Teatrze Bolszoj, Dance Salad Festival w Houston, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, na Dancing Poznań – Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu, Roberto Bolle and Friends Gala prezentowanej wielokrotnie we Włoszech, na Festiwalu Scena Tańca Studio w Warszawie, w programach II – VI Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, oraz na galach i festiwalach w Polsce, Łotwie, Słowacji, Węgrzech, Chinach, Czechach, Norwegii oraz Japonii.
Info. Ewa Chałat, Opera Nova w Bydgoszczy