Teatr Wielki przestawił plany artystyczne nowego sezonu 2024/2025.
Adolphe-Charles Adam
GISELLE
Balet romantyczny w dwóch aktach
Choreografia: Zofia Rudnicka
Kierownictwo muzyczne: Andriy Yurkevych
Scenografia, kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Praca z solistami baletu: Renata Smykała
I Premiera 12 października 2024 r.
II Premiera 13 października 2024 r.
Giacomo Puccini
CYGANERIA
Opera
Reżyseria: Marcin Łakomicki
Kierownik muzyczny: Rafał Janiak
Scenografia: Elena Zamparutti
Kostiumy: Cristina Aceti
Światło: Irene Selka
Premiera I 7 grudnia 2024 r.
Premiera II 8 grudnia 2024 r.
***
„Cyganeria”gościła na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi trzykrotnie – ostatnio w 2007 roku, w znakomitej realizacji Laco Adamika. Ta niezwykle popularna opera Giacomo Pucciniego – druga obok Turandot – jest jednym z najczęściej prezentowanych dzieł na światowych scenach operowych nie tylko dzięki efektownej muzyce, ale także ze względu na poruszającą fabułę. Jej bohaterowie – barwni reprezentanci artystycznej bohemy – stykają się niespodziewanie z zaskakującymi sytuacjami dalekimi od ich nawyków i przyzwyczajeń, sytuacjami – które rodzą w nich inne od dotychczasowych reakcje i uczucia. Główna bohaterka opery – Mimi – wnosi w ich życie nowe wartości i emocje, a dla Rudolfa, artysty – malarza, staję się obiektem nowych dla niego wrażeń i uczuć, nie do końca możliwych do całkowitego zrealizowania.
Ta romantyczna opera Pucciniego już nie raz udowodniła na scenie, że jej fabuła i relacje między głównymi bohaterami są bardzo bliskie i znaczące dla współczesnego widza, a muzyka znakomicie ilustrująca emocje głównych bohaterów – od pierwszego do ostatniego taktu – sprawia, że trudno oderwać mu uwagę od akcji scenicznej i wokalnej. Jest więc Cyganeria dziełem ponadczasowym, efektownym choć nie efekciarskim, melodyjnym choć niebanalnym, wzruszającym… Dziełem, które także współczesnego widza zachwyca i porusza, ale skłania też do refleksji. A muzyka?… Mówi sama za siebie…
***
Jerry Bock
SKRZYPEK NA DACHU
Musical
Reżyseria: Wojciech Adamczyk
Kostiumy: Maria Balcerek
Scenografia: Marek Chowaniec
Choreografia: Jarosław Staniek
Premiera I 22 marca 2025 r.
Premiera II 23 marca 2025 r.
„Skrzypek na dachu” należy do rodziny wielkich musicali, które zyskały sławę i są wystawiane na scenach całego świata. Już kilka lat od premiery był wystawiany w ponad 30 krajach i przetłumaczony na 16 różnych języków. Sukces ten zawdzięcza przede wszystkim walorom libretta. Opierając się na opowiadaniach Szolema Alejchema o Tewje-mleczarzu, utrzymano w musicalu pełen czaru koloryt małej żydowskiej wioski z początku XX wieku. Libretto pełne jest zabawnych, błyskotliwych powiedzonek i swoistego filozofowania, według, którego każdy problem ma dwie strony oraz uroczych dyskusji głównego bohatera z Bogiem. Gdy dodamy do tego pełne melodii piosenki i łatwo wpadającą w ucho muzykę, już wiemy dlaczego przez tyle lat spektakle „Skrzypka” nie schodzą ze scen teatrów muzycznych.
Skrzypek na dachu jest liryczny, dowcipny i tragiczny jednocześnie. Słychać w nim już pierwsze odgłosy wojny. Niewiele mamy musicali, w których powiedziane byłoby tak wiele i tak pięknie, które posiadają tak bardzo indywidualne oblicze. Muzyka, która z umiarem przynosi żydowski folklor wykreowała co najmniej dwa przeboje: Gdybym był bogaty… oraz Sunrise, sunset…
Jonathan Dove
PINOKIO
Opera familijna w dwóch aktach
Libretto: Alasdaire Middleton na podstawie powieści Carla Collodiego
Reżyseria: Robert Drobniuch
Kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak
Scenografia: Katarzyna Proniweska-Mazurek
Kostiumy: Grupa Mixer
Wideo: Łukasz Sosiński i Magdalena Łazarczyk
Choreografia: Paulina Jaksim
Tłumaczenie: Jacek Mikołajczyk
Polska prapremiera – 1 czerwca 2025
To kolejna już (po m.in. Małym kominiarczyku Brittena i Jasiu i Małgosi Humperincka) nasza propozycja operowa dla dziecięcej publiczności. Dobrze wszystkim zanana baśń Collodiego w muzyce Jonathana Dove’go znalazła wielobarwne odzwierciedlenie wokalne i instrumentalne jej fabuły, a charakterystyka poszczególnych postaci i sytuacji dramaturgicznych właśnie poprzez „trafiającą do ucha” muzykę zyskała i na klarowności, i na atrakcyjności. Nie brakuje w niej liryzmu i dowcipu, ilustracyjności i zaskakujących zmian nastroju i brzmienia w każdej kolejne scenie opery. Ta dwuaktowa opera powstała na zmówienie Opera North wraz z Sadler’s Wells Theatre, a jej pierwszy pokaz miał miejsce 21 grudnia 2007 roku w Grand Theatre w Leeds. Spektakl wyreżyserowany przez Martina Duncana, pod kierownictwem muzycznym Davida Parry’ego spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem młodej publiczności a dorośli odnaleźli w muzyce Dove’a wiele fraz i wokalnych kreacji, satysfakcjonujących najwybredniejszych wielbicieli sztuki operowej. Łódzka premiera w Teatrze Wielkim (1 czerwca 2025) będzie nie tylko wspaniałym prezentem dla młodszej widowni; będzie także – w co mocno wierzymy – satysfakcjonującą przygodą operową dla dorosłej części publiczności, co potwierdzają dotychczasowe realizacje Pinokia na światowych scenach operowych. I mamy nadzieję, że potwierdzi to także nasza produkcja.
Od reżysera: „Pinokio” Jonathana Dove jest doskonałą propozycją na duży repertuarowy zespół. Historia jest klasyczna, a sytuacje sceniczne pełne humoru i zwrotów akcji. Atutem inscenizacji „Pinokia” będzie dużo ciekawych miejsc akcji, oryginalne kostiumy, dynamiczne chorografie, a przede wszystkim sugestywne aktorstwo. Spektakl familijny, ale również dla szkół.
***
SUITA BALETOWA
w ramach WIECZORU BALETOWEGO KOMPOZYTORÓW POLSKICH
Adam Wesołowski
PRAWYKONANIE SUITY BALETOWEJ
Muzyka: Adam Wesołowski
Choreografia: Monika Myśliwiec
Kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: Joanna Jaśko Sroka
Projekcje: Natan Berkowicz
Światła: Katarzyna Łuszczyk
***
MORZE
Balet
Muzyka: Claude Debussy, Beniamin Britten
Choreografia: Robert Bondara
Kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak
Premiera I 26 kwietnia 2025
Premiera II 27 kwietnia 2025
Nowy, autorski spektakl w koncepcie dramaturgicznym i choreograficznym jednego z najbardziej cenionych polskich artystów sztuki tańca Roberta Bondary. W warstwie muzycznej pojawi się m.in. muzyka „Morza” Debussiego czy „Cztery Morskie Interludia” z opery „Peter Grimes” Benjamina Brittena . Te kompozycje dają doskonałe możliwości by wydobyć różne oblicza morza, które sprawią, również, że natura opowie nam o stanach emocjonalnych.
***
70 – lecie Opery w Łodzi
STRASZNY DWÓR – PLENEROWO
6 września 2024 | godz. 19:00
GALA JUBILEUSZOWA
7 września 2024 | godz. 19:00
Patronat honorowy przyjęła Pani Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.
Teatr Wielki w Łodzi to największa instytucja kultury w województwie łódzkim, druga pod względem wielkości scena operowa w Polsce oraz jedna z większych na świecie. Historię przedstawień operowych i baletowych w Łodzi zapoczątkowała Opera Łódzka w 1954 roku, a w 2024 roku mija równo 70 lat, od kiedy łódzcy i nie tylko melomani mogą cieszyć się ze spektakli wystawianych najpierw w Teatrze im. Stefana Jaracza oraz w Teatrze Nowym a od 1967 roku już w nowej siedzibie przy placu Dąbrowskiego w Łodzi.
Od 1954 roku wystawiliśmy prawie 380 premier operowych i baletowych. Teatr Wielki w Łodzi jest także od ponad 55. lat organizatorem międzynarodowego festiwalu Łódzkich Spotkań Baletowych – w 2024 roku odbędzie się XXVII edycja tego baletowego święta, na które zapraszamy od 26 kwietnia do 22 maja 2022 .
Kulminacyjną częścią obchodów będzie wystawienie 6 września 2024 plenerowej wersji Strasznego dworu Stanisława Moniuszki na placu Dąbrowskiego. Natomiast 7 września 2024 roku również na placu Dąbrowskiego przed Teatrem odbędzie się koncert Gala Jubileuszowa z największymi przebojami muzyki klasycznej i nie tylko, a wśród wykonawców wspaniali artyści śpiewacy o randze międzynarodowej oraz wirtuozi instrumentaliści.
Wydarzenia te będą podziękowaniem dla wszystkich mieszkańców Łodzi i regionu, którzy przez te wszystkie lata są naszymi wiernymi widzami.
WSTEP WOLNY
***
Festiwal Pucciniowski
Od Cyganerii do Turandot – 100-lecie śmierci kompozytora
W pierwszym Festiwalu Pucciniowskim wezmą udział zespół Teatru Wielkiego w Łodzi oraz teatry operowe z Polski z repertuarem Giacomo PUCCINIEGO innym niż w TWŁ. Dyrektor Festiwalu i jego pomysłodawca Rafał Janiak planuje zaprezentować 8 dzieł operowych tego wybitnego kompozytora, z czego 4 tytuły będące w stałym repertuarze Teatru Wielkiego w Łodzi, który jako jedyna opera w Polsce może pochwalić się taką ilością dzieł tego kompozytora: Madama Butterfly, Dziewczyna z dzikiego Zachodu i Turandot a także Cyganeria, której premiera została specjalnie przygotowana z okazji Festiwalu. Ponadto planujemy również zaprezentować koncertowe wykonanie opery Tosca (29 listopada 2024 dokładnie w setną rocznicę śmierci kompozytora) i inne wydarzenia artystyczne towarzyszące Festiwalowi. Do współpracy w ramach Festiwalu zostaną zaproszone lokalne środowiska akademickie a także instytucje kultury Województwa Łódzkiego. W ramach festiwalu planujemy zaprezentować również wybrane realizacje oper Pucciniego będące w repertuarze innych polskich teatrów. Będą to:
Suor Angelica i Gianni Schicchi – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Manon Lescaut – Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu
Puccini – szkic do portretu Akademia Muzyczna w Łodzi
Festiwal odbędzie się w terminie od 15 listopada do 22 grudnia 2024 roku. Ostatni spektakl Festiwalu czyli Turandot zostanie zaprezentowana dokładnie w 166. rocznicę urodzin kompozytora – 22 grudnia 2024 roku.
Festiwal Pucciniowski
Od Cyganerii do Turandot – 100-lecie śmierci kompozytora
Giacomo Puccini
MANON LESCAUT
dramat liryczny w czterech aktach
Manon Lescaut była pierwszym dziełem Pucciniego, które odniosło pełny sukces i stało się początkiem światowej kariery 34-letniego wtedy kompozytora. Sukcesu tego nie był w stanie osłabić nawet fakt, że ten sam temat zaledwie o 9 lat wcześniej przedstawił na scenie operowej Jules Massenet, nie mówiąc już o wcześniejszych dziełach Halevy’ego i Aubera, opartych również na książce Prèvosta. W Manon Lescaut indywidualny styl muzyki Puccniego, zarysowujący się już wcześniej w jego młodzieńczych dziełach, ukazał się w całym rozkwicie. Operę tę cechuje przede wszystkim ogromna melodyjność, i to nie tylko w partiach wokalnych, ale i w podkreślających klimat akcji scenicznej motywach orkiestrowych, oryginalność języka harmonicznego i swoisty sposób traktowania recytatywów, żywość akcji scenicznej, wreszcie wielka różnorodność nastrojów. Dzieło stawiając przed wykonawcami wielkie wymagania zarówno muzyczne jaki i wokalne, daje im jednocześnie możliwość prezentacji własnych umiejętności , a publiczności – okazję do obcowania ze sztuką operową najwyższej próby. Manon Lescaut nigdy nie gościła na scenie operowej Łodzi, tym bardziej spektakl stanie się wspaniałą okazją do poznania tego wybitnego dzieła muzycznego. Będzie to okazja do zobaczenia najnowszej planowanej operowej premiery (czerwiec 2024) Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Festiwal Pucciniowski
Od Cyganerii do Turandot – 100-lecie śmierci kompozytora
Giacomo Puccini
SOUR ANGELICA i GIANNI SCHICCHI
dwie opery jednoaktowe
Już po wspaniałych sukcesach Cyganerii, Toski i Madame Butterfly Puccini zabłysnął ponownie swoim talentem w świetnym tryptyku operowym, w którym poza Płaszczem znalazły się znakomita farsa muzyczna Gianni Schicchi – jedno z najlepszych dzieł Pucciniego i Siostra Angelica.
Cały tryptyk wystawiony został po raz pierwszy w nowojorskiej Metropolitan Opera; powodzenie było ogromne, a krytyka zgodnie stwierdziła, że sztuka Pucciniego od czasu Butterfly pogłębiła się znacznie i wzbogaciła o nieznane przedtem wartości. Inwencja kompozytora nie jest tu może tak bezpośrednia jak we wcześniejszych dziełach, lecz widać w niej dążenie do unikania łatwych efektów i znaczne pogłębienie środków muzycznego wyrazu (wysubtelnienie instrumentacji, poszukiwanie nowych zestawień harmonicznych, trafność muzycznej charakterystyki postaci i sytuacji).
Suor Angelica i Gianni Schicchi pojawią się na łódzkiej scenie operowej po raz pierwszy – tym bardziej więc można przypuszczać, że te dwie jednoaktówki operowe Pucciniego nie tylko zaskoczą widzów ale dostarczą także wiele wspaniałych wrażeń muzycznych – innych niż te do których przyzwyczaił nas kompozytor w swoich znanych dziełach. Premiera tej inscenizacji w reżyserii Ewy Rucińskiej odbyła się na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie.
Festiwal Pucciniowski
Od Cyganerii do Turandot – 100-lecie śmierci kompozytora
Giacomo Puccini
TOSCA
opera w trzech aktach
Wersja koncertowa dokładnie w 100-lecie śmierci kompozytora
29 listopada 2024
Tosca uznawana jest za sztandarowy przykład opery werystycznej, którego to nurtu Puccini był jednym z głównych przedstawicieli. To niewątpliwie pełna wstrząsającego realizmu historia zaczerpnięta z życia, ale także – jeśli nie nade wszystko – poruszająca historia tragicznej miłości.
Tosca to jedno z najsłynniejszych dzieł Pucciniego i jedna z oper, które najczęściej goszczą na światowych scenach. Popularność tego tytułu nie jest przypadkowa. Utwór wyróżnia się dynamiczną akcją rodem ze świetnego kryminału, a także zróżnicowaną muzyką, która łatwo zapada w pamięć dzięki zastosowaniu motywów przewodnich. Dramat Cavaradossiego i Toski jest atrakcyjny także o tyle, że uniwersalny, niezmiennie bliski kolejnym pokoleniom widzów – w każdej epoce jednostki uwikłane są w bieg historii, której żarna bezwzględnie mielą nawet najszlachetniejsze uczucia. W koncercie wystąpią soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi.
***
PUCCINI – SZKIC DO PORTRETU
Koncert w ramach Festiwalu Pucciniowskiego
1 grudnia 2024
Specjalny koncert w wykonaniu solistów absolwentów oraz studentów Akademii Muzycznej w Łodzi oraz orkiestry symfonicznej AM Łódź.
W programie koncertu znajdą się arie i ansamble z innych oper kompozytora nie prezentowanych scenicznie na Festiwalu Pucciniowskim, a także jego utwory instrumentalne.